Institut Ramon LLull

Manuals d'ajuda

Com tramitar en línia

Mecanismes d’identificació i signatura electrònica en relació amb la persona signant

RESIDÈNCIA

MECANISMES D’IDENTIFICACIÓ I SIGNATURA

PERFIL DEL SOL·LICITANT

Catalunya/

Espanya

Certificat digital

Persones físiques i persones jurídiques

idCAT Mòbil

Persones físiques i persones jurídiques (representant legal)

Cl@ve

Persones físiques i persones jurídiques (representant legal)

Països dins UE

Certificat digital europeu (1)

Persones físiques i persones jurídiques (representant legal)

idCAT Mòbil

Persones físiques i persones jurídiques (representant legal)

Països fora UE

idCAT Mòbil

Persones físiques i persones jurídiques (representant legal)

(1)   Certificat digital europeu (personal i d’empresa): certificat emès per una entitat certificadora qualificada i admesa per la Unió europea. Consultar prestadors qualificats de la UE

Si voleu verificar prèviament la validesa del vostre certificat digital, podeu utilitzar els serveis de proves e-TRAM 2.0 del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (AOC) a la següent adreça: Tràmits i gestions - Ens de formació A

Cal tenir en compte que depenent del servei o tràmit pot quedar restringida la relació de certificats acceptats segons el que determinin els aspectes particulars de la seva política de seguretat i/o normativa. 

Per a presentar documentació relativa a expedients oberts abans de l’01/01/2026, l’acreditació (usuari-contrasenya) continua vigent fins al tancament de l’expedient, d’acord amb les bases reguladores del tràmit.

Per a possibles incidències o errors: Contacteu a través d’aquest formulari i seleccioneu l’opció Certificat digital / idCAT Mòbil / acreditació. La consulta serà atesa en un termini màxim de dos dies hàbils. 

    Sobre el Certificat Digital

    Què és?

    • És una identificació electrònica segura per a persones físiques i jurídiques a Internet.
    • L’emet una autoritat de certificació reconeguda. Podeu comprovar si el vostre certificat digital es troba a la llista d’entitats certificadores qualificades de la Unió europea. En el cas de no tenir certificat digital, és pertinent que tramiteu la petició a algunes de les empreses incorporades al llistat.

    Per a què serveix?

    • Identificar el titular d’una manera inequívoca.
    • Fer tràmits online.
    • Signar documents electrònics.
    • Garantir la integritat i autenticitat de la transacció o document.
    • Assegurar la confidencialitat de la comunicació.

    Tipus de certificats digitals:

    • En targeta física amb xip (exemple: DNI electrònic).
    • Instal·lat a l’ordinador (exemple: idCAT certificat).

    Certificats digitals vàlids per a l’Institut Ramon Llull:

    • Certificats digitals qualificats de qualsevol país de la Unió Europea (Reglament UE 910/2014). Podeu consultar la llista d’entitats certificadores qualificades de la Unió Europea.
    • Han de ser acceptats pel validador del Consorci d'Administració Oberta de Catalunya. Podeu fer una prova aquí.
    • Per a persones jurídiques, s’admeten certificats de persones físiques si identifiquen el representant legal. Cal presentar la documentació de l’entitat (escriptures, estatuts) i la que validi la representació legal (poders notarials, etc.). L’Institut Ramon Llull revisarà la documentació i farà els requeriments que calgui si hi ha errors o manca de documents.

    Cal tenir en compte que depenent del servei o tràmit pot quedar restringida la relació de certificats acceptats segons el que determinin els aspectes particulars de la seva política de seguretat i/o normativa. 

    Per a possibles incidències o errors: Contacteu a través d’aquest formulari i seleccioneu l’opció Certificat digital / idCAT Mòbil / acreditació. La consulta serà atesa en un termini màxim de dos dies hàbils. 

    Sobre idCat Mòbil/Cl@ve

    Què són?

    Sistemes d’identificació i signatura electrònica per a la ciutadania. Funcionen enviant una contrasenya d’un sol ús al mòbil.

    Com es fa servir? Cal registrar el telèfon i les dades de contacte a la Seu electrònica de la Generalitat (idCAT) o de l’Administració Espanyola (Cl@ve).

    Qui pot utilitzar-ho?

    • Persones físiques: S’hi poden identificar directament.
    • Persones jurídiques: Només si s’identifica el representant legal. Cal aportar documents de l’entitat i de la representació legal (escriptures, poders notarials, etc.). El personal de l’IRL revisarà la documentació i, si cal, demanarà més informació.

    Sol·licitants de fora de la UE:

    Es recomana l’ús d’idCAT Mòbil donat d’alta per videoidentificació. La confirmació arriba per correu electrònic en un màxim de 48 hores (dies laborables).

    Per a possibles incidències o errors: Contacteu a través d’aquest formulari i seleccioneu l’opció Certificat digital / idCAT Mòbil / acreditació. La consulta serà atesa en un termini màxim de dos dies hàbils. 

    Enllaços d’interès: 

    Qui està obligat a relacionar-se digitalment amb l’Institut Ramon Llull?

    Segons la normativa vigent (Llei 39/2015, Decret 76/2020, Llei 18/2020), estan obligats a fer tràmits només per via electrònica: 

    • Empreses i entitats 
    • Professionals col·legiats 
    • Representants de persones obligades 
    • Empleats públics en actuacions com a tals 
    •  Autònoms i empresaris 
    •  Participants en processos selectius  

    Les persones físiques poden escollir el mitjà, excepte si la normativa els obliga. 

    Més informació: Col·lectius obligats a relacionar-se electrònicament  

      Av. Diagonal 373, 08008 Barcelona
      T. +34 93 467 8000
      info@llull.cat

      Horario: 8h- 15h, LU-VI
      Registro: 9h-14h, LU-VI