Imprimir

Antoni Parera Fons

Música contemporània

(Antoni Parera Fons, Manacor 1943)

Compositor, pianista i productor discogràfic. La fascinació pel cant il·lumina una inspiradíssima producció liederística en la qual figuren cicles de cançons sobre textos d’Antoni Mus, Guillem d’Efak, Miquel Mestre, Jaime Gil de Biedma, Gabriel Janer, Maria Antònia Oliver, Baltasar Porcel, Miquel Àngel Riera, Manuel Vázquez Montalbán, Jaume Vidal i Alcover, Rafael Alberti i Pedro Salinas, que han estat interpretats per Montserrat Caballé, Josep Carreras, Joan Pons, Maria del Mar Bonet, Núria Feliu i María Dolores Pradera, entre altres.

Format als conservatoris de Palma de Mallorca i de València, va rebre lliçons de piano de Rosa Sabater. Inicià una carrera brillant com a cantautor, amb títols com Les muntanyes, Tot ja és mort i T’estim, t’estimaré.

La seva producció inclou música per a teatre, cinema i televisió. La cantata Dictionarium in musica, estrenada a Palma de Mallorca amb motiu del centenari de Francesc de Borja Moll; el recull Siete Nanas (2005), sobre poemes de Rafael Alberti, estrenat en el Festival Chopin de Valldemosa i enregistrat per la mezzo Maria José Montiel i el pianista Miquel Estelrich; el cicle El darrer viatge (2005), amb textos de Guillem d’Efak, estrenat, gravat i interpretat a Barcelona, Buenos Aires i Nova York pel baríton Joan Pons; les cançons de Geografies de l’ànima (2006), sobre textos de Miquel Costa i Llobera i Joan Alcover, enregistrades per la mezzosoprano Maia Planas, i el seu ampli catàleg vocal, il·lustren un estil molt personal, d’un classicisme contemporani que respira un lirisme de gran intensitat i força comunicativa. Les arrels de la música tradicional de Mallorca són presents en la seva obra, molt personal, amarada sempre de colors mediterranis i accents sobris en què es pot percebre la influència de l’impressionisme francès, els colors d’Albéniz i l’espiritualitat de Mompou. Una de les seves partitures més ambicioses és el cicle liederístic Les trente-trois noms de Dieu (2007), sobre un text de Marguerite Yourcenar, estrenat a la Setmana de Música Religiosa de Conca pel baríton baix José van Dam i el mateix compositor al piano, enregistrat en directe i editat pel segell Decca. Sota la inspiració de la música tradicional de la seva illa natal, treballa actualment en el corpus pianístic Quaderns de Mallorca.

En la seva faceta de productor discogràfic, destaquen les cerimònies d’inauguració i clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992, la direcció artística de la col·lecció Zarzuelas, editada per Fundación Caja Madrid, Naïve i Deutsche Grammophon, així com centenars de discs de figures líriques com Alfredo Kraus, Montserrat Caballé, Josep Carreras, Jaume Aragall, María Bayo i Joan Pons, i de directors com Antoni Ros Marbà, Víctor Pablo Pérez i Jesús López Cobos, en produccions amb la majoria d’orquestres simfòniques espanyoles. L’enregistrament de l’òpera El gato con botas, de Montsalvatge, realitzat el 2004 amb el Gran Teatre del Liceu i editat per Columna Música, va ser nominat per a un Grammy a la millor producció d’òpera.

En els darrers cinc anys, el seu catàleg com a compositor s’ha enriquit notablement amb un seguit d’ambicioses partitures, com Nocturn per a un capvespre blau (2009), refinada partitura per a orquestra simfònica, de gran bellesa tímbrica i un sentit del color orquestral molt atractiu, escrita per encàrrec de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), que després de la seva estrena a l’Auditori de Barcelona, sota la direcció de Josep Pons, ha ratificat el seu èxit amb noves audicions a càrrec de les orquestres simfòniques de Tenerife i A Coruña, ambdues dirigides per Víctor Pablo Pérez; l’Orquesta Nacional de España (ONE), també amb direcció de Pons, i la Simfònica de Balears «Ciutat de Palma», sota la batuta de Salvador Brotons.

En el terreny vocal, el 18 de setembre de 2008 s’estrenà, al Teatre Principal de Mallorca, la cantata El rei en Jaume I, obra encàrrec de Consell de Mallorca sobre un text de Guillem Frontera. José Antonio López i Francisco Vas foren els solistes d’una audició a càrrec de la Simfònica de Balears «Ciutat de Palma» dirigida per Philippe Bender. El mateix any, el baríton Joan Pons estrenà a Maó, Menorca, Tres cançons sobre textos de Ponç Pons, que després tornà a interpretar, el gener de 2009, al Palau de la Música Catalana, dins el cicle Palau 100.

El concert monogràfic que The Foundation for Iberian Music li dedicà a Nova York el 19 de novembre de 2011 mereix un esment especial. A l’audició, destinada a difondre l’obra del compositor, es van poder sentir Lamento de Jueves Santo, per a violí sol, a càrrec del violinista Ara Malikian, obra encàrrec de la Setmana de Música Religiosa de Conca estrenada pel mateix intèrpret el 2006, i les primícies mundials de Mentum, una peça per a piano sol presentada per Andreu Riera; Desolació, obra de cambra per a soprano, violí, piano i recitador, amb text i narració de Guillem Frontera i la veu d’Isabel Rey, i Canciones para Loli, un altre cop amb Rey –autora també de les lletres de les melodies– i amb el compositor mateix al piano. Pocs dies després, el 30 d’aquell mes de novembre de 2011, Isabel Rey incorporà aquesta darrera partitura a un recital que oferí al Teatre Pérez Galdós, a Las Palmas de Gran Canaria.

Continuant en el terreny liederístic, el 20 d’abril de 2011 Antoni Aragón presentà a Palma de Mallorca el Tríptic de Cabaret, tres cançons per a tenor i piano a partir de textos de Miquel Mestre, i tres dies més tard, i per encàrrec de la XII Setmana de Música Religiosa de Palma de Mallorca, s’estrenà Quatre poemes de Setmana Santa de Blai Bonet, per a veu tradicional, soprano, tenor, baríton, recitador, cor de cambra i piano, sota la direcció de Joan Company i la participació de Maia Planas, Antoni Aragón, Toni Marsol, la Coral Universitat de les Illes Balears i la cantautora Maria del Mar Bonet, que posteriorment ha continuat interpretant fragments d’aquesta obra en els seus concerts, entre ells el que va oferir en el Festival Grec de Barcelona 2011.

Una de les seves creacions més ambicioses és Amb els peus a la lluna, òpera documental amb llibret de Paco Azorín i Manel Maestro, escrita per encàrrec del Festival Grec de Barcelona, Teatro de la Maestranza, Gran Teatre del Liceu, Teatro Real de Madrid i Asociación Bilbaína de Amigos de la Ópera (ABAO). L’estrena va tenir lloc al Teatre Lliure de Barcelona el 16 de juliol de 2010, amb la soprano María Bayo i la formació instrumental Barcelona 216, sota la direcció de Virginia Martínez, i posteriorment s’ha presentat també a Sevilla i a Bilbao, i per al març de 2013, el Gran Teatre del Liceu n’anuncia la representació, en el marc de la seva programació familiar (Petit Liceu).

Les seves darreres creacions per a veu i orquestra simfònica son Towards Emily Dickinson, un cicle de sis cançons sobre textos de la poetessa americana estrenat l'1 d'octubre de 2013 per l’Orquesta de la Comunidad de Madrid, la contralt Ewa Podles i la direcció de Víctor Pablo Pérez; i Llums de tardor, un cicle de set cançons per a baríton sobre textos de Guillem Frontera. També té el projecte d’una nova òpera documental sobre la figura de la filòloga i lexicògrafa espanyola María Moliner.

L'Institut Ramon Llull té com a finalitat la projecció exterior de la llengua catalana i de la cultura que s´hi expressa en totes les seves modalitats, matèries i mitjans d'expressió.
Generalitat de Catalunya
La Fundació Ramon Llull, està constituïda pel Govern d'Andorra, l'Institut Ramon Llull, el Consell General dels Pirineus Orientals, l'Alguer i la Xarxa de ciutats valencianes Ramon Llull, i té la seva seu a Andorra
Fundació Ramon Llull