Institut Ramon LLull

Traducció de literatura

Subvencions per a la traducció a altres llengües d’obres de literatura i pensament

Introducció

És imprescindible que la persona sol·licitant consulti les bases i la resolució de la convocatòria, atès que s’han introduït alguns canvis respecte els anys anteriors. També és imprescindible que els formularis utilitzats per a la sol·licitud siguin els de l’any de la convocatòria 2025.

Aquest resum té un caràcter merament informatiu, i no se’n pot derivar cap efecte jurídic vinculant per a l’Institut Ramon Llull.

Bases

Bases en format PDF. Per veure aquests fitxers us podeu baixar el programa Adobe Acrobat.

Convocatòria

Anunci en format PDF. Per veure aquests fitxers us podeu baixar el programa Adobe Acrobat.

OBJECTE

Finançament de la traducció d’obres originals en llengua catalana i occitana(en la seva varietat aranesa) corresponents a les modalitats següents:

a) narrativa (adults i LIJ)

b) poesia

c) teatre

d) novel·la gràfica

e) pensament (no-ficció i humanitats)

La traducció de l'obra per a la qual es demana la subvenció s'haurà de publicar després de la data de la resolució de concessió.

Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les editorials (persones físiques empresàries o persones jurídiques, públiques o privades, espanyoles o estrangeres).

Així, mateix, també poden ser persones beneficiàries d'aquestes subvencions les agències literàries estrangeres

Cal complir els següents requisits:

  • Publicar l’obra entre la data de la resolució de la concessió i el 15 de novembre de 2026
  • Haver adquirit els drets d’edició per a la publicació de l’obra.
  • Publicar l’obra en suport llibre imprès i tenir distribució comercial a través de llibreries (queden excloses les publicacions on-line i print on demand).
  • L'obra en traducció ha ser distribuïda en el mercat editorial de la llengua a la qual s'hagi traduït l'obra.
  • En el cas de les obres en traducció en què l'editorial sol·licitant i el traductor siguin la mateixa persona, caldrà que, com a mínim, l'editorial sol·licitant estigui formada per dos socis.

Les persones sol·licitants poden presentar fins a un màxim de tres sol·licituds per convocatòria.

DESPESES SUBVENCIONABLES

Es consideren despeses subvencionables:

  • Els honoraris del traductor/a.
  • En el cas d'antologies poètiques, les despeses corresponents als honoraris de la persona responsable de l’antologia.
  • La revisió d'una traducció ja publicada, sempre i quan hi hagi un contracte amb el/la traductor/a per la revisió de la traducció publicada i que el nom del/de la traductor/a que realitza la revisió consti en els crèdits del llibre.
  • L'import corresponent a l'adquisició dels drets d'una traducció prèviament publicada,  sempre i quan hi hagi un contracte entre l'editorial sol·licitant i el propietari dels drets de l'esmentada traducció.

Es considera despesa subvencionable aquella que correspongui a la prestació del servei de traducció d'un professional extern a l'empresa i/o entitat beneficiària de la subvenció i per la qual hagi rebut una remuneració econòmica.

Presentació de les sol·licituds

En línia: per a persones físiques empresàries i persones jurídiques espanyoles a través de la seu electrònica

Per a sol·licitants amb residència fiscal a un altre país

  • Persones jurídiques (empreses privades, associacions, fundacions, etc):
    • Presentació per via telemàtica amb certificat digital: Només per a residents a la UE. Podeu consultar el llistat de certificats acceptats. Recomanat.
    • Presentació per via telemàtica amb acreditació (usuari/contrasenya): Petició d’acreditació (facilitada en un termini màxim de72 hores). Quan ompliu la petició, indiqueu com a Àrea destinatària, l’Àrea de Literatura i Pensament. En aquest cas, L’Institut Ramon Llull genera l’acreditació i la fa arribar de manera segura després d’haver verificat la documentació que acrediti la seva identitat. L’acreditació té una validesa de cinc anys. Un cop la persona sol·licitant estrangera hagi rebut l’acreditació, podrà tramitar la sol·licitud de subvenció.
  • Persones físiques:
    • Presentació per via telemàtica amb certificat digital: Només per a residents a la UE. Podeu consultar el llistat de certificats acceptats. Recomanat.
    • Presentació per via telemàtica amb idCAT Mòbil (per videoidentificació): Recomanat per a persones físiques d'arreu (facilitat en un termini màxim de 48 hores). Recomanat.
    • Presentació per via telemàtica amb acreditació (usuari/contrasenya): Petició d’acreditació (facilitada en un termini màxim de 72 hores). Quan ompliu la petició, indiqueu com a Àrea destinatària, l’Àrea de Literatura i Pensament. En aquest cas, L’Institut Ramon Llull genera l’acreditació i la fa arribar de manera segura després d’haver verificat la documentació que acrediti la seva identitat. L’acreditació té una validesa de cinc anys. Un cop la persona sol·licitant estrangera hagi rebut l’acreditació, podrà tramitar la sol·licitud de subvenció.

DATES DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

1a convocatòria: del 12 de febrer al 29 de maig de 2025

(Per obres amb publicació prevista entre juliol 2025 i novembre 2026)


Previsió 2a convocatòria: del 25 de juny al 30 d’octubre de 2025

(Per obres amb publicació prevista entre desembre 2025 i novembre 2026)

RESOLUCIÓ i RECURSOS

La persona titular de la Direcció de l'Institut Ramon Llull resoldrà en el termini màxim de sis mesos a comptar a partir de la publicació de la convocatòria.

Transcorregut el termini màxim previst sense que s'hagi dictat i notificat la resolució final del procediment, les persones sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.

La resolució no exhaureix la via administrativa. Es pot interposar un recurs d'alçada davant la persona titular del Departament de Cultura en el termini d'un mes a comptar de la publicació.

    Justificació

    Per tal de tramitar el pagament de la subvenció atorgada, cal justificar un mínim del 80% de la quantitat subvencionable, seguint el procediment esmentat a les bases. En cas contrari, la subvenció es revocarà.

    El pagament de la subvenció es tramita mitjançant una bestreta del 50% de l'import atorgat, que es tramitarà a partir de la concessió. El pagament del 50% restant es tramitarà l’any següent al de la resolució d’atorgament de la subvenció un cop s'hagi presentat la documentació justificativa.

    La data màxima per presentar la documentació justificativa és el 15 de novembre de 2026.

    Hi ha una guia. informativa per tal de presentar la documentació justificativa.

    Consulta i presentació de documents

    Els expedients poden ser consultats telemàticament a la seu electrònica.

    La documentació addicional, si escau, i la documentació justificativa es pot aportar per mitjans telemàtics a la seu electrònica presentant còpies digitalitzades dels documents.

    Formularis

    Presentació

    L’entitat sol·licitant de la subvenció ha de ser el titular del compte bancari que s’indiqui en el formulari.

     Sol·licitud

      Contacte

      Maria Jesús Alonso (mjalonso@llull.cat).