Institut Ramon LLull

El català David Armengol, comissari del pavelló d'Uruguai a la Biennal d'Art de Venècia 2019

Arts.  Venècia, 07/05/2019

L’exposició La Casa Empàtica ha estat comissariada pel català David Armengol amb un projecte de l’artista Yamandú Canosa i ha rebut el suport de l’Institut Ramon Llull. Aquesta serà la proposta que representarà Uruguai a la 58a Biennal d’Art de Venècia, que tindrà lloc de l’11 de maig al 24 de novembre de 2019 i compta amb Ralph Rugoff  com a comissari.




La casa empàtica és una síntesi discursiva i escènica que abasta tota la poètica visual de Yamandú Canosa. El títol triat per l'artista avança dos estímuls inicials que connecten la seva trajectòria professional i la seva biografia.

En primer lloc, l'al·lusió simbòlica a la casa, a la llar desdibuixada i reinterpretada mitjançant els moviments migratoris, el trànsit, l'anhel i la pertinença mestissa; en segon, la noció d'empatia, tractada aquí com la relació ideal amb l'altre, una relació necessària per a definir la nostra identitat dins de les complexitats culturals i racials que configuren el món contemporani. La casa empàtica al·ludeix així a la inestabilitat de la realitat social i política global, i ho fa des de la complicitat i la diversitat. Amb el seu enunciat, Canosa ens convida a resoldre un enigma replet de significats creuats. Wittgenstein sostenia que els límits del nostre món són els límits del nostre propi llenguatge, i Canosa ens proposa en aquestes instal·lacions immersives un paisatge narratiu construït i habitat pel llenguatge i per l'experiència cognitiva i emocional de la mirada.

La instal·lació dialoga amb la proposta del curador general Ralph Rugoff, “May You Live in Interesting Times”, un enunciat que parla de la incertesa, la crisi i l'agitació en les quals habitem. A La casa empàtica, les pintures, els dibuixos, les fotografies i les intervencions murals s'ordenen en un «territori-paisatge» del món; un «paisatge total» inclusiu i empàtic. Conceptes com a territori, frontera, mestissatge, pertinença, inestabilitat i diferència s'expandeixen a partir de la poètica de la mirada aguda, crítica i imprescindible de Canosa.

En aquest paisatge del món, l'horitzó articula les iconografies dels quatre murs de la sala – Mur sud, Mur Est, Mur Nord i Mur Oest -, que situen el Pavelló d’Uruguai en el mapa d'I Giardini. Des del global, a la casa empàtica s'entra pel Sud. Una intervenció de la façana, un cel estavellat instal·lat en el sostre del pavelló i el seu reflex en el sòl completen aquest paisatge total. L'horitzó que proposa Yamandú Canosa és el nostre nexe comú i exemplifica poèticament la bellesa de la nostra igualtat i de la nostra diferència. La casa empàtica és la casa de les fronteres trencades.

David Armengol (Barcelona, 1974) és un comissari independent català. Membre de l'equip de gestió de Sant Andreu Contemporani – Concurs d'Arts Visuals Premi Miquel Casablancas 2012 i co-director, juntament amb Jordi Antas, de DAFO. Ha comissariat projectes expositius per a diferents espais a Barcelona, Terrassa, Lleida o Madrid i, la temporada 2012-2013, ha dut a terme el cicle Perplexitat a l'Espai 13 de la Fundació Joan Miró. El seu treball es desenvolupa en dues línies principals: les estratègies de recepció i educació en art i una anàlisi curatorial centrada en la revisió de la figura de l'artista i la seva funcionalitat envers la societat. Durant 2006 i 2007 forma part del departament educatiu del Centre d'Art Santa Mònica (CASM) i durant 2011 i 2012 coordina i dirigeix A*Study, curs especialitzat en art contemporani per a A*Desk – Instituto Independiente de Crítica y Arte Contemporáneo. El 2013 va esdevenir comissari de la Fabra i Coats.

La presència catalana a la Biennal d’Art de Venècia es completa amb l’exposició Perdre el cap (Ídols), comissariada per Pedro Azara i produïda per l’IRL. Catalunya participarà a la 58ena edició de la Biennal d’Art de Venècia dins el programa Eventi Collaterali amb un projecte que pretén ser una reflexió, des de la teoria de l'art i l'estètica, sobre la particular i intensa relació de l'ésser humà amb les estàtues.

El projecte vol representar una casa que comparteix cultures, experiències vitals i imaginàries 


    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"