Institut Ramon LLull

transparència
Cultura catalana

Àmbits d'actuació

21/09/2021. Playing Together: Catalonia at HB Studio tornarà amb dues produccions de teatre més

HB Studio col·labora amb l’Institut Ramon Llull per presentar Playing Together: ...

20/07/2021. Laura Mihon, Clàudia Serra i Pol Vouillamoz participaran a l’Studio International des Ecritures pour le Théâtre a La Chartreuse d’Avinyó

La Chartreuse, Centre National des écritures du spectacle i l’Institut Ramo...

Arts escèniques

Pol circense sud

El poeta i dramaturg català Joan Brossa (1919-1998) va escriure en més d'una ocasió que la fruita més saborosa del teatre no penja de la paraula. Apel·lant a les experiències de Vsèvolod Meyerhold, Brossa considerava imprescindible que el teatre prestés atenció a arts escèniques com el circ, l'il·lusionisme, els titelles o els pallassos. Basculant sempre entre el que és popular i el que és avantguardista, Brossa va ser pràcticament l'únic intel·lectual que va donar suport públicament i incondicional a la gestació i naixement d'estructures clau com el Circ Cric (1978), la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega (1981) i el Festival Internacional de Pallassos de Cornellà Memorial Charlie Rivel (1984), tres realitats avui plenament consolidades. Joan Brossa ens recorda que la saba, l'energia vital de les arts escèniques, neix espontàniament a l'àgora del carrer, com als mercats de l'edat mitjana i la Commedia dell'Arte.

Leandre
Leandre

La frenètica activitat del circ català i la singularitat estètica de les seves produccions han fet de Catalunya l'obligat referent del sud d'Europa. L'impacte internacional de La Central del Circ (mitjançant programes com Cir-que-o, Trans-Mission i altres) genera intercanvi i multiplicació d'idees. Per la seva banda, les companyies augmenten en qualitat i quantitat: com a mostra, les singulars propostes de Circ Pànic, Zahir Circo, Botproject, Estropicio o Escarlata Circus, i l’especial comicitat dels pallasos i pallases Leandre, Alba Sarraute, Adrian Schvarzstein o Pepa Plana (des del 2012, a l’espectacle Amaluna del Cirque du Soleil).

El 1976 s'estrena el primer espectacle de circ contemporani català (TripijocJocTrip, de la companyia La Tràgica). El circ contemporani de Catalunya és, doncs, anterior a l'australià Circus Oz (1978), a la consolidació definitiva del Nouveau Cirque francès i molt anterior a l'aparició del Cirque du Soleil (1984). El Circ Cric de Tortell Poltrona inaugura la seva carpa itinerant el 1981. El circ contemporani català es caracteritza per l'energia solar, l'espontaneïtat desenfrenada, la llibertat creativa i l’empàtica alegria tan pròpies de les riberes mediterrànies.

Enfila't - Plecs (Foto Sheila Del Val)
Plecs, d'Enfila't (foto: Sheila Del Val)

El circ català cobra un impuls definitiu el 2004 amb la fundació de l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC), que el 2008 crea i gestiona la fàbrica de creació La Central del Circ. En col·laboració amb el Departament de Cultura de la Generalitat, l’APCC i l’Institut Ramon Llull, ha elaborat el Pla Integral de Circ (2008-2012), que intenta millorar aspectes com formació d’artistes, producció, circuits d’exhibició, i també consolidar estructures i centres de creació com l’Escola de Circ Rogelio Rivel, l’Ateneu Popular Nou Barris, La Central del Circ, Roca Umbert, Cronopis, Tub d’Assaig, La Crica,Centre de Recerca de les Arts del Circ (CRAC) o L’Estruch.

Escarlata Circus
Escarlata Circus

Catalunya organitza els festivals internacionals de circ Fira de Circ de La Bisbal, Trapezi, Curtcirckit, Festival de Pallassos de Cornellà Memorial Charlie Rivel, Pallassòdrom i Festival 1, 2, 3 del pallasso. Alguns festivals generalistes inclouen circ: FiraTàrrega, Grec, Festes de la Mercè, Temporada Alta i Festival de Teatre Còmic Ple de Riure, entre d’altres. Diversos equipaments de titularitat pública o concertada inclouen circ a la seva programació regular: Teatre Nacional de Catalunya, Teatre Lliure i Mercat de les Flors-Centre de les Arts del Moviment (Barcelona), Kursaal (Manresa), Teatre Principal (Olot), La Paeria (Lleida), Auditori (Granollers), etc.

En l’àmbit de la difusió, la revista especialitzada Zirkólika catalitza les activitats del sector circense i en reflecteix l’actualitat internacional.

Pepa Plana
Pepa Plana

La frenètica activitat del circ català i la singularitat estètica de les seves produccions han fet de Catalunya l'obligat referent del sud d'Europa.

Los Galindos
Los Galindos
Companyia de circ EIA
Companyia de circ EIA
Mumusic circus. Mostra Igualada, fira de teatre infantil i juvenil. (Font ACN)
Mumusic circus. Mostra Igualada, fira de teatre infantil i juvenil. (font: ACN)
    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"