El cicle SÜDWEST va néixer un matí fred de la tardor de 2023 com a projecte conjunt dels lectorats de català de les universitats de Frankfurt, Heidelberg, Mannheim i el Saarland amb l’objectiu d’apropar la poesia catalana als estudiants. Pocs mesos més tard, a l’hivern, es va iniciar el cicle amb una fase de lectura, reflexió i traducció a l’aula, acompanyada d’una taula rodona amb tres traductores que, des de fa molts anys, traslladen la literatura catalana a la llengua alemanya. A la primavera, es van presentar les traduccions dels estudiants en una exposició titulada Katalanische Poesie: Literarische Landschaften per celebrar la diada de Sant Jordi, amb motiu de la qual també va tenir lloc un recital poètic a Barcelona. A l’estiu, Jansky va transformar els poemes a través de la música en una cosa nova i inesperada, i Saüc en flor va tancar el cicle amb un concert-recital.
"Paratges literaris" reuneix poemes de sis veus literàries del segle XX provinents d’arreu dels Països Catalans i les traduccions respectives elaborades pels estudiants. Els textos seleccionats poetitzen paratges, elements naturals o espais que habitem; d’altres plasmen la relació conflictiva que l’ésser humà sovint estableix amb l’entorn. Les il·lustracions són obra de l’artista Lurdes Casanova Ubach.
cicle-literari-sudwest.pdf paratges-literaris.-llibret-sudwest-2024.pdf Llista de reproducció amb els materials produïts per la secció de Literatura de l’Institut Ramon Llull. Hi ha vídeos de poetes a festivals, material sobre edició i traducció catalanes i continguts específics per a la FIL de Buenos Aires i la FIL de Guadalajara. D’aquesta última se’n destaquen dos vídeos de diàlegs literaris, un amb Anna Ballbona, i l’altre amb Eva Baltasar, ambdós en castellà.
Aquesta gravació forma part del projecte La XarxaLlull aixeca el teló, fet en col·laboració amb el Teatre Nacional de Catalunya
Us compartim un vídeo creat per la booktuber Sénia Mulayali perquè el pugueu utilitzar com a material didàctic a les vostres classes de català. Amb aquest vídeo podreu treballar la ressenya literària i crear-ne de pròpies amb els vostres grups.
Aquesta activitat us servirà per practicar tant la comprensió oral del català com l’expressió oral a l’aula i així crear una xarxa de ressenyes dels llibres del nostre alumnat.
Us enllacem el vídeo de Youtube, així com una versió amb interaccions H5P que tracta aspectes de comprensió oral, així com l’estructura d’una ressenya.
Esperem, doncs, que us sigui de profit d’ara endavant quan vulgueu tractar qualsevol obra literària i/o convidar algun autor o autora a les vostres classes.