L'exposició Beyond the Single Image. Spanish Photography from the Foto Colectania Collection, Barcelona presenta 150 obres de 36 fotògrafs de la col·lecció de la Fundació Foto Colectania, que donen testimoni d'un doble procés de modernització que va començar a la dècada de 1950, reflectint canvis tant al medi fotogràfic com a les societats del sud d'Europa.
Comissariada per Carles Guerra, l'exposició s'organitza en 20 seqüències temàtiques distribuïdes en 10 blocs, que recreen el diàleg entre una imatge única i allò que podríem definir com un desenvolupament alternatiu dels esdeveniments a partir de seqüències fotogràfiques. La presentació de les obres a la sala expositiva, que remet a un atles fotogràfic, transforma la col·lecció de Foto Colectania en un dispositiu capaç de generar noves narratives i significats a partir de connexions, juxtaposicions i seqüències inesperades d'imatges.
La mostra es basa en l'exposició El curs dels esdeveniments -que es va poder veure aquest any a la seu barcelonina de Foto Colectania-; no obstant, el comissari ha fet una revisió més completa i enfocada al públic americà. Entre els 36 autors, hi ha grans clàssics com Leopoldo Pomés, Xavier Miserachs, Ramón Masats; fotògrafs de la generació posterior com Pilar Aymerich, Joan Fontcuberta, Manel Armengol, Jordi Esteva o Manolo Laguillo; i altres generacions més recents com Laia Abril, Cristina de Middel, Txema Salvans o Adriana López-Sanfeliu.
Segons Carles Guerra: "La modernització sovint esdevingué sinònim d'iconització, reduint i sintetitzant la realitat en una imatge emblemàtica. Aquestes van ser les fotografies que van donar forma als esdeveniments; encara que cada esdeveniment hauria generat moltes més versions del que havia passat, només una imatge va adquirir l'estatus d'icònica. Una imatge que sovint es reconeix amb només un acord tàcit”.
I afegeix: “D'altra banda, hi ha altres esdeveniments col·lectius –manifestacions, processons, rituals– i multituds que evoquen la naturalesa inherentment processual i quantitativa de la fotografia com una política alternativa que aguaita a la multitud. Aquests moments requereixen més que una imatge. De fet, tantes com sigui possible, per això el títol de l'exposició”.
L'aparell fotogràfic que emergeix amb aquesta proposta tan particular ja no es redueix a la càmera que fabrica imatges úniques, sinó a aquesta disposició a relacionar treballs aparentment desvinculats els uns dels altres, però que junts conformen fragments, regions i seqüències la narrativa de les quals s'entrellaça. Com en un atles geogràfic on una posició o localització sempre s'interpretarà en funció de les altres.
Beyond the Single Image. Spanish Photography from the Foto Colectania Collection, Barcelona és el resultat de la col·laboració entre The Margulies Collection at The Warehouse, una de las més importants entitats d’art d’EUA i la Fundació Foto Colectania. Part dels fons fotogràfics de la col·lecció de Martin Z. Margulies, membre del patronat de la Fundació, es van mostrar a Foto Colectania el 2012, a l'exposició La Morada de l'home. Col·lecció Martin Z. Margulies, comissariada per Régis Durand.