Institut Ramon LLull

El festival FIBA de Buenos Aires presenta un programa català amb quatre peces teatrals del 24 al 26 d’octubre

14/10/2024

El FIBA, festival de referència de les arts escèniques que té lloc del 18 al 27 d’octubre a Buenos Aires, programa enguany un focus català que portarà fins als escenaris argentins quatre produccions catalanes.




Sota el nom de Puente Barcelona-Buenos Aires i del 24 al 26 d’octubre es presentaran a la capital argentina Euforia y desazón, de la companyia El Eje, i la trilogia formada per Mercè, de Cristina Clemente i Muguet Franc (presentada a Catalunya com La paella dels dijous i que es podrà veure en català), Silvia, escrita i dirigida per Nelson Valente, i Rovira vs Rodríguez, de Cristina Clemente i Nelson Valente.

Aquest programa vol posar en relleu l’històric llaç creatiu entre ambdues ciutats, a partir de quatre obres fruit d’un intercanvi cultural entre creadors argentins i catalans.

En primer lloc, l’anomenada Trilogía del Deseo, un projecte escènic constituït per tres espectacles que combinen equips artístics, direcció i dramatúrgia catalana i argentina.

Aquesta trilogia neix de la xarxa de teatres de proximitat On el Teatre Batega (OTB), en coproducció amb el Festival Grec, que inclou 3 creacions escèniques que aborden les semblances i diferències culturals entre Catalunya i Argentina. La seva programació al FIBA és la torna d’una col·laboració entre creadors i intèrprets d’ambdues ribes de l’Atlàntic que va tenir una primera part al Festival Grec 2023, on es van estrenar les 3 peces. La projecció internacional del projecte On el teatre Batega a Buenos Aires així com la producció de la Trilogía del deseo ha estat possible gràcies al Grec Festival de Barcelona i a l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) en el marc del Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026 impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat.

Mercè (La paella dels dijous) està escrita per Cristina Clemente i dirigida per Muguet Franc, Rovira versus Rodríguez ha estat escrita i dirigida conjuntament per Cristina Clemente i Nelson Valente i Silvia ha estat escrita i dirigida per Nelson Valente.

Completa la programació catalana l’obra Euforia y desazón, del dramaturg i director argentí Sergio Boris i la companyia El Eje. Euforia y desazón s’emmarca en el teatre cru i compromès que caracteritza la companyia El Eje, donant molt de pes a la dramatúrgia actoral. Es va estrenar al Temporada Alta 2023 i actualment es pot veure a la sala Beckett, on està programada fins el 13 d’octubre.

Les companyies catalanes actuaran els dies 24, 25 i 26 d’octubre. Euforia y desazón es podrà veure al Teatro Beckett de Buenos Aires, mentre que la trilogia està programada a la sala El Cultural San Martín.


Taula rodona
A banda de les actuacions teatrals, el dia 23 d’octubre tindrà lloc la taula rodona Puente Barcelona Buenos Aires: Nuevos retos en la construcción de colaboraciones Internacionales sobre la relació existent entre l’univers creatiu escènic de Buenos Aires i Catalunya amb una perspectiva històrica i de futur i el paper dels festivals, els teatres i les xarxes com OTB i els espais de residència en la internacionalització del talent. Hi participaran Tania Brenlle, directora de la Sala Villarroel, Federico Irazábal, director del FIBA; Cristina Alonso, co-directora del Teatre L’Artesà del Prat de Llobregat i de l’espai Australia de Buenos Aires; Silvina Martínez, codirectora de l’espai Australia de Buenos Aires; Georgina Corberó, gerent d’On el teatre Batega. La taula estarà moderada per Débora Staiff, productora artística i cultural, i presentada per Maria Lladó, directora de l’àrea de Creació de l’Institut Ramon Llull.

El dia abans, la delegació del Govern al Con Sud acollirà una presentació del Puente Barcelona-Buenos Aires, amb la presència de diferents representants institucionals així com membres de les companyies participants a la programació catalano-argentina.

El FIBA, creat l’any 1997, és un dels esdeveniments culturals més rellevants de la regió. El focus del festival són les arts escèniques i les arts vives, en concret les noves tendències de l’ estètica contemporània en tot el ventall disciplinar: teatre, dansa, música, arts visuals i obres multidisciplinars. Així mateix, es caracteritza per un doble objectiu: acostar l’escena internacional al públic local i que les produccions locals puguin entrar en contacte amb el teixit artístic i professional internacional.


I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026
El I Pla d’impuls del teatre de Catalunya 2023-2026 és una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), l’Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya (CIATRE), l’Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics (TTP), el Col·lectiu de Companyies de Teatre Independents de Catalunya, la Plataforma d’Arts de Carrer (PAC) i UNIMA Catalunya, que compta amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull (IRL) i el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) i la complicitat de diversos municipis, entitats i equipaments escènics de Catalunya.

Aquest pla d’impuls consta de 23 mesures específiques que tenen per objectiu impulsar projectes de suport a la creació i a la producció; millorar la difusió i generació de públics; impulsar la contractació; assegurar la formació i la capacitació; incentivar la recollida de dades i coneixement; i altres variables de sostenibilitat mediambiental i accessibilitat.

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"