La primera càtedra que s’ha posat en marxa és la de Josep Pla a l’Stanford University de Califòrnia a càrrec de Raül Garrigasait, doctor en filologia clàssica, escriptor, traductor, editor i actual professor de filologia grega a la Facultat de Filologia i Comunicació de la Universitat de Barcelona. Amb el títol Classics and Modernity, Garrigasait parteix de la premissa que la història de l'Europa moderna és una historia de reapropiació i transformació constant de l'antiga herència grega i romana. El curs, que finalitzarà al desembre, se centra en diversos moments clau d'aquest procés, principalment posant en relació la cultura germànica i catalana: des de la invenció del Sud clàssic de Wincklemann i Goethe i el descobriment de la irracionalitat dionisíaca de Nietzsche, fins a l'emergència de la cultura moderna catalana en figures com Joan Maragall, Antoni Gaudí, Salvador Dalí i Carles Riba. Aquest curs s’ofereix a estudiants, principalment graduats, de quatre departaments de la universitat: cultures ibèriques i hispanoamericanes, literatura comparada, germanística i clàssiques.
Del 21 al 25 d’octubre, la càtedra Mercè Rodoreda a The City University of New York (CUNY) acollirà el seminari de Melissa Moyer, catedràtica de Filologia Anglesa de la Universitat Autònoma de Barcelona, sobre Sites of Multilingualism. Critical and Etnographical Approaches. A partir de la seva recerca en bilingüisme i multilingüisme, Moyer proposa una mirada etnogràfica i crítica sobre la comunicació en diversos espais institucionals de Catalunya dedicats a la salut, el turisme i la contractació laboral.
Del 30 d’octubre al 30 de novembre, Sílvia Perpiñán, doctora en Lingüística Romànica a la University of Illinois, Urbana-Champaign i professora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, durà a terme un programa de ponències, classes i tallers a la University of California-Berkeley relacionat amb la seva recerca i coneixements en matèria de bi/multilingüisme i l'adquisició de segones llengües des d'una perspectiva lingüística formal. És el cas, per exemple, de dos tallers destinats als estudiants de doctorat, on es presentaran aspectes i eines de la metodologia experimental per als estudis de morfosintaxi i de la variació lingüística.
Finalment, al desembre s’ha programat el seminari Estudios culturales, literarios y teóricos para la investigación de la producción cultural de los catalanes de Cuba durante el siglo XX, a càrrec de la professora Yairen Jerez Columbié, a la Universidad de La Habana. Doctora en Filosofia, Arts i Estudis Culturals, Jerez és professora assistent al departament d’Estudis Llatinoamericans i Comunicació Intercultural de Trinity College Dublin. La seva recerca se situa en la intersecció entre els estudis culturals, la comunicació i els estudis ambientals interdisciplinaris. El seminari, que s'integrarà en el programa de cursos de postgrau de la Universidad de la Habana, té per objectiu analitzar, qüestionar i expandir els coneixements sobre conceptes culturals vitals per comprendre els vincles entre Catalunya i Cuba: transculturació, afrocubanisme, catalanisme, etc. per mitjà de l’exploració dels contextos culturals de catalans que van emigrar al Carib durant el segle XX.