Quatre projectes catalans formen part d’Ars Electronica 2024, el reconegut festival internacional de cultura digital que explora, des de fa més de quatre dècades, la intersecció entre art, tecnologia i societat a través d’exposicions, accions performatives, concerts, conferències i simpòsiums. Marc Vilanova, Maria Arnal, Albert Barqué-Durán, Marc Marzenit i Azahara Cerezo són els creadors d’aquestes propostes que es podran veure a Linz, en una edició que té com a lema HOPE – who will turn the tide, i posa l'accent en els desafiaments globals i el paper de l’art i la tecnologia en la seva superació.
Amb el suport de l’Institut Ramon Llull, l’exposició central d’Ars Electronica 2024 presenta Cascade, de Marc Vilanova, una instal·lació sensorial i immersiva que revela un diàleg entre les cascades i altres éssers vius, més enllà de l'abast de l'audició humana. Els salts d’aigua emeten freqüències d'infrasons que són essencials per a la navegació de determinades aus, que els utilitzen com una mena de brúixola durant les seves migracions i ara es veuen amenaçades per la contaminació acústica causada per la industrialització. A través de gravacions en diversos salts d’aigua, Cascade materialitza la vibració que generen aquests infrasons en una fibra òptica luminescent. Les ones de so cauen a través de les cordes lluminoses i generen un moviment semblant al fluir de l'aigua. Es convida el públic a travessar l'obra i percebre aquesta energia invisible tocant les cordes i sentint la vibració a la pell, recordant la connexió dels éssers humans amb totes les formes de vida al planeta.
El projecte Maria CHOIR de Maria Arnal rebrà una menció honorífica als premis S+T+ARTS 2024 de la Unió Europea, que s’entreguen durant el Festival i són un reconeixement a projectes o persones que aporten coneixement i innovació per encarar els reptes socials, ecològics i econòmics del continent. Maria CHOIR va va formar part de l’exposició IA: Intel·ligència artificial del CCCB, a cura de Lluís Nacenta. A Linz es podrà veure aquesta instal·lació musical immersiva i humana que convida els participants a explorar els límits del cant i l'escolta mitjançant la interacció en temps real amb una IA. Amb la veu de la cantant Maria Arnal, s’estableix un duet únic entre visitant i IA que evoluciona, convertint-se en un cor. L’obra reflexiona sobre com els models de síntesi de veu estan canviant radicalment el paradigma del que és una veu cantada en el panorama musical contemporani.
La NewArtFoundation presenta VESTIBULAR_1 d’Albert Barqué-Durán i Marc Marzenit en l’apartat Ars Electronica Features, donant continuïtat a la seva participació en el festival, iniciada al 2018. VESTIBULAR_1 és una instal·lació audiovisual immersiva que convida el públic a passejar per dins d'una estructura que indueix sensacions il·lusòries d'auto-moviment, alterant temporalment el funcionament vestibular de l'audiència mitjançant patrons i configuracions específiques d'estímuls d'àudio i llum. La instal·lació es basa en la investigació innovadora del VeME (Vestibular Multisensory Embodiment) Lab de Royal Holloway, de la Universitat de Londres, que investiga el paper que tenen els senyals vestibulars en la percepció i representació del cos i el món extern, i l’efecte que tenen en les preferències estètiques.
L’artista Azahara Cerezo forma part de l’exposició col·lectiva Objects in residence de Baltan Laboratories, juntament amb Thomas Thwaites i Marie Dvorzak. El seu treball, Sediments of power, parteix de les bateries de liti com un dels elements que han facilitat una relació més portable -i més dependent- dels dispositius i aparells electrònics i vol reflexionar sobre les ambivalències de l’anomenada “Twin Transition”, que fa referència a la integració de la transformació digital amb la transició ecològica, i els efectes sobre les nostres maneres de viure. La instal·lació s’anirà construint progressivament a Linz: una sèrie de bateries de ciment seran elaborades durant els dies del festival i el seu microvoltatge serà utilitzat per encendre petites llums organitzades a la distància -a escala- en què es troben els principals projectes d’extracció de liti previstos a Europa.
En la seva última edició, Ars Electronica va programar 575 esdeveniments en 13 espais de Linz i la seva àrea metropolitana, en els que hi van participar 1.542 artistes, científics, desenvolupadors, dissenyadors i activistes de 88 països, i va rebre 88.000 visitants.
Podeu consultar les anteriors participacions catalanes al Festival en aquests enllaços: 2023, 2022, 2021, 2020.