Institut Ramon LLull

Roger Bernat porta a Itàlia “La Scelta”, el dispositiu escènic on el públic esdevé programador

Escèniques.  09/05/2024

La peça, que es podrà veure a les ciutats de Matera, Catània, Potenza i Palermo, impulsa la difusió i la programació d’artistes catalans a través d’un procés participatiu.




A La Scelta, de Roger Bernat, el públic exerceix de director artístic per decidir quin espectacle vol que es programi la pròxima temporada en el teatre o festival on s’estigui representant la peça. És un procés participatiu que s’estructura de la següent manera: es divideix el públic en tres grups i cada un d’ells visiona un document audiovisual amb tràilers d’espectacles d’artistes catalans. Cada grup haurà de seleccionar una proposta. Un cop feta aquesta tria, els tres grups es tornen a reunir per posar en comú les seves eleccions i entre tots hauran d’escollir un espectacle que serà programat a la temporada següent. La selecció no consisteix únicament en una votació sinó que s’articula al voltant d’un joc de rols que acaba creant una dramatúrgia interpretada i dirigida pel propi públic.

El document audiovisual generat per Roger Bernat conté els tràilers d’espectacles de 32 artistes catalans: Iniciativa Sexual Femenina, Marta Galán, Cris Blanco, Macarena Recuerda, Las Huecas, Germana Civera, Atresbandes + Bertrand Lesca & Nasi Voutsas, Ça Marche, Azkona/Toloza, Agnès Mateus i Quim Tarrida, Agrupación Señor Serrano, Alessandra García, Baró d'Evel, Cabosanroque, Col·lectiu VVAA, David Espinosa, El Conde de Torrefiel, Joan Català, Jordi Oriol, Juana Dolores, Malpelo, Marcel·lí Antúnez, La Veronal, Nao Albet i Marcel Borràs, Núria Guiu, Nyam-nyam, Pere Faura, Quim Bigas, Societat Doctor Alonso i Soren Evinson.

Amb el suport de l’Institut Ramon Llull i de la mà de l’Aida-Associazione interdisciplinare delle arti, una associació italiana sense ànim de lucre que desenvolupa projectes culturals, La Scelta s’escenificarà al festival Nessuno resti fuori de Matera (20 d’abril), al Zō Centro Culture Contemporanee de Catània (9 de maig), al Festival Snip Snap Snout de Potenza (10 d’octubre), i al centre cultural Babel Crew - Cantieri della Zisa de Palermo (24 d’octubre).

Per a la tria dels espectacles que apareixen a l’audiovisual inicial, Roger Bernat ha tingut especialment en compte aquells que encara no compten amb un recorregut internacional i que, per les seves característiques (peces multidisciplinàries i experimentals), presenten dificultats per accedir a alguns circuits d’exhibició. D’aquesta manera, La Scelta esdevé un canal excepcional per donar a conèixer internacionalment una àmplia mostra de la creació escènica catalana contemporània.


L’obra del dramaturg Roger Bernat (Barcelona, 1968) s’ha caracteritzat com a teatre participatiu o immersiu. Entre els premis que ha rebut destaca el Premi Sebastià Gasch 2017. Inicia la seva formació en el camp de l’arquitectura a partir de la qual s’interessa pel teatre. Estudia Direcció i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona, on es gradua amb el Premi Extraordinari 1996. En aquest primer període de treball estrena espectacles com 10.000 kg (Premi Especial de la Crítica 96/97. Festival Grec), Confort Domèstic (Premi de la Crítica al Text Dramàtic 97/98, Festival Sitges), Bones Intencions (Teatre Lliure), el cicle Bona Gent (Mercat de les Flors), LA LA LA LA LA (Teatre Lliure) o Amnèsia de Fuga (Fòrum 2004). El 2008 comença a crear espectacles en què el públic ocupa l’escenari i es converteix en protagonista. Alguns d’aquests espectacles són Domini Públic (Teatre Lliure, 2008), La consagración de la primavera (Teatro Milagro, Mèxic, 2010), Please, Continue: Hamlet (Théâtre Grütli, Ginebra, 2011), Pendiente de voto (CDN, Madrid, 2012), Desplazamiento del Palacio de La Moneda (FTML, Santiago de Chile, 2014), Numax-Fagor-plus (KunstenFestivaldesArts, Brussel·les, 2014) o No se registran conversaciones de interès (MUCEM, Marsella, 2016). L’any 2017 participa a la Documenta 14 amb la peça The place of the Thing. És un artista amb una extensa i consolidada trajectòria en l’àmbit de les arts escèniques i un dels principals renovadors dels llenguatges escènics de finals del segle XX i principis del XXI.

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"