Institut Ramon LLull

Temporada Alta porta el teatre català a Iberoamèrica per 12è any consecutiu

Escèniques.  19/01/2024

La programació de Temporada Alta a Iberoamèrica, que inclou tres projectes escènics catalans i el Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic, amb la participació d'autors de Catalunya i Balears, és possible gràcies a la col·laboració de l’Institut Ramon Llull.




El pròxim 30 de gener, comença la XII Temporada Alta a Iberoamèrica, una nova edició que segueix apostant per presentar l’escena catalana a l’altra banda de l’Atlàntic, actuant com a plataforma d’intercanvi creatiu i de projecció dels artistes i companyies de Catalunya i Balears. El festival presenta una programació que s’allargarà fins el 2 març. En concret, la programació de Lima (Perú) serà del 6 de febrer al 2 de març, a Buenos Aires (Argentina) les dates són del 2 a l’11 de febrer i, en el cas de Montevideo (Uruguai), les funcions es realitzaran del 30 de gener a l’11 de febrer. En aquesta edició, s'han programat 3 propostes catalanes que es veuran a tots tres països i que parlen del desig, el dolor i la soledat, inspirant-se en mites clàssics o figures icòniques de la literatura: En mitad de tanto fuego, A fuego i Las penas del joven Werther.

En mitad de tanto fuego, escrita per Alberto Conejero i dirigida per Xavier Albertí, es podrà veure els dies 10 i 11 de febrer a Buenos Aires, 16 i 17 de febrer a Montevideo, i 19 i 20 de febrer a Lima. Protagonitzada per Ruben de Eguia, l’obra reuneix tres grans talents en un espectacle que és tant un cant de guerra com una oratòria per a les víctimes a través del personatge de Patrocle, company d’armes d’Aquiles, i inspirat en la Ilíada d’Homer.

Per la seva banda, Pablo Macho escriu, codirigeix i protagonitza A fuego. Es tracta d’una autoficció satírica i metateatral on l’autor fa servir el personatge d’Eróstrato, un pastor de l’antiga Grècia, per riure i reflexionar sobre el narcisisme. La peça es podrà veure els dies 9 i 10 de febrer a Buenos Aires, 13 i 14 de febrer a Montevideo, i 18 de febrer a Lima.

A més, Mel Salvatierra portarà Las penas del joven Werther els dies 8 i 9 de febrer a Buenos Aires, 11 i 12 de febrer a Montevideo i el 16 de febrer a Lima. La peça és un monòleg escrit i dirigit per Miquel Mas Fiol a partir de l’obra de Goethe per parlar del dolor que ens genera el rebuig.

Conjuntament amb la programació catalana, aquest any Temporada Alta a Iberoamèrica programa més de 30 espectacles diferents, de 10 nacionalitats europees, llatinoamericanes i asiàtiques, i al voltant de 60 representacions a les 3 capitals d’Argentina, Uruguai i Perú. Són propostes de teatre, dansa i creació contemporània procedents principalment de Colòmbia, Espanya, França, Itàlia, Japó, Mèxic i Xile, a més de les tres nacionalitats amfitriones, que acullen una programació intensa que circula per les tres ciutats durant aquestes setmanes de festival.

XII TORNEIG DE DRAMATÚRGIA TRANSATLÀNTIC

La sala Timbre 4 de Buenos Aires torna a apostar pel Torneo de dramaturgia transatlántico, que arriba a la seva dotzena edició i continua enfrontant autors catalans i balears amb autors argentins. Es tracta d’una iniciativa nascuda a Girona i que el festival va exportar el 2012. Aquesta nova edició, se celebrarà els dies 2, 3 i 4 de febrer, i s’anunciarà el guanyador després de la gran final. Enguany, hi participen el finalista i la guanyadora del torneig català de l'any passat, Sergio Baos i Lali Álvarez Garriga. Sergio Baos amb el text Per tot allò que ens uneix i Lali Álvarez Garriga amb Un rellotge a la finestra, tenen el repte de traduir les seves propostes al castellà i de dirigir i assajar amb actors argentins. Els seus textos s’enfrontaran als dels autors de Buenos Aires.

Fins al moment han guanyat el torneig transatlàntic els autors/es Lara Díez Quintanilla (Khwam Sukh Sarmiento), Roger Peña (El recanvio), Pere Riera (Red Pontiac), Jordi Galceran (El Crédito), Leandro Airaldo (Enamorarse es hablar corto y enredado), Marta Barceló (Tocar Mare), Cristina Clemente (Las lentes para mirar cargadores), Carolina Steeb (De-Construcción), els argentins Valeria di Toto (El cotidiano), Lucas Raninzini (Promoción de verano) i Nicolás Marina guanyador de l’any passat amb Tus libros y mis libros.

INTERNACIONALITZACIÓ DE L’ESCENA CATALANA

El projecte, que Temporada Alta va promoure ara fa més d’una dècada i ha fet créixer any rere any, té com a objectiu establir un pont d’intercanvi entre l’escena del país i la iberoamericana, donant a conèixer la dramatúrgia pròpia i els creadors. Més enllà de la programació, el festival suposa un punt de trobada i intercanvi entre artistes i professionals que hi acudeixen. I és també una oportunitat per generar i ampliar el circuit d’espectacles internacionals que promou Temporada Alta en Gira. La programació de Temporada Alta a Iberoamèrica és possible gràcies a la col·laboració de l’Institut Ramon Llull i de les tres seus iberomaericanes.

PROGRAMACIÓ IBEROAMERICANA I EUROPEA

Per als tres països (Argentina, Perú i Uruguai) socis del festival i amfitrions, Temporada Alta suposa una oportunitat d’intercanvi de programacions i l’ocasió de poder programar en xarxa propostes vingudes de Catalunya i la resta d’Europa i del món. El que va començar essent una petita mostra de teatre català a Argentina, gràcies a la vinculació del festival català amb Timbre 4 i el seu director Claudio Tolcachir, ha esdevingut un festival amb programació internacional que es desenvolupa en tres països diferents.

D’Uruguai es podran veure les propostes Demasiado juntas i Muchachas de verano en días de marzo, a més d’acollir els espectacles Rojo (Colòmbia), La violación de una actriz i María Isabel (Xile), Vivir vende i El brote (Argentina) i Totó, un payaso viajero i Continente María (Espanya).

Perú aporta a la programació Burn Baby Burn (coproducció amb França), a més de programar a la seva seu les propostes THIS IS NOT (an at of Love & resistance) i VUE (França), Gente extraña sobre el adiós del este de Asia (Japó), Désir mimétique (Itàlia), Algunas coreografías (Itàlia), Grooming i Mentira la Verdad V: Filosofía con el cuerpo (Argentina) i Reminiscencia (Xile).

Per la seva banda, Argentina presenta, en el marc del festival, Imprenteros, Dentro i La consagración de nadie, a més d’acollir en la seva seu Variaciones sobre el café (Mèxic), i el Torneo de Dramaturgia Transatlántico.


Programació de Temporada Alta a Buenos Aires 2024 (del 2 a l’11 de febrer)
Programació de Temporada Alta a Montevideo 2024 (del 30 de gener al 3 de març)
Programació de Temporada Alta a Lima 2024 (del 6 de febrer al 2 de març)

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"