Institut Ramon LLull

El projecte ”Bestiari”, de Carlos Casas i Filipa Ramos, guanya el procés de selecció de l’Institut Ramon Llull per participar a la 60ª Biennal d’Art de Venècia

Arts.  01/09/2023

La 60ª Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia tindrà lloc del 20 d’abril al 24 de novembre de 2024, en una edició comissariada per Adriano Pedrosa, que ha escollit com a temàtica central Foreigners Everywhere.




El projecte Bestiari, de l’artista Carlos Casas i la comissària Filipa Ramos, ha guanyat el procés de selecció, convocat per l’Institut Ramon Llull, per a la participació de la cultura catalana al programa Eventi Collaterali de la 60ª Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia. A partir d’una mirada actual, que parla de l’ecologia i de la intel·ligència de la natura a través de múltiples perspectives, Bestiari ret homenatge al clàssic medieval Disputa de l’ase, un text català escrit entre el 1417 i el 1418 per l’autor mallorquí Anselm Turmeda (1355-1423), considerat, juntament amb Ramon Llull, un dels fundadors de la literatura catalana. Bestiari celebra els paisatges naturals de Catalunya, i indaga sobre la vida i la memòria, les relacions interespècies, la conservació i la creació.

El projecte es plasmarà en una exposició audiovisual que submergirà als visitants en cicles d’imatges i sons de la natura, gravats en diversos parcs naturals de Catalunya. Bestiari també durà a terme un programa públic de recerca, a cura de Pol Capdevila, professor del Departament d’Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), que permetrà establir una interlocució amb la comunitat local i internacional compromesa amb una nova visió de la vida natural i animal.

El comitè d’experts que ha escollit la proposta està format per professionals d'àmplia i reconeguda trajectòria internacional. La presidència del comitè ha anat a càrrec d’Elvira Dyangani Ose, directora del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), i els vocals han estat Marko Daniel, director de la Fundació Joan Miró (Barcelona), Ruth Estévez, directora i comissària en cap d’Amant Foundation, Nova York i co-comissària de la 34a Biennal de São Paulo, Oriol Fontdevila, investigador i professor, curador de l’exposició catalana a la Biennal d’Art de Venècia 2022, Ingrid Guardiola, directora del Bòlit - Centre d'Art Contemporani de Girona i Andrea Lissoni, director artístic de Haus der Kunst (Munic).

El comitè ha exposat que “La proposta Bestiari de l’artista Carlos Casas i la comissària Filipa Ramos ha estat escollida per mostrar la cultura catalana a la propera Biennal de Venècia, en una de les convocatòries més reeixides des que s'iniciés aquesta participació. El projecte, que pren com a referència un dels textos més bells de la literatura catalana del segle XV, és una invitació a endinsar-se en els paisatges sonors que emanen dels parcs naturals catalans en sincronia temporal. Bestiari és a una al·legoria de mons contemporanis que sorgeixen dels desplaçaments de l’antropocentrisme i l’ocularcentrisme, tot emfatitzant què podrien significar nocions com ara ciutadania i pertinença des d’una perspectiva multiespècie.”

El director artístic la Biennal d’Art de Venècia 2024 és Adriano Pedrosa, que ha escollit com a temàtica central Foreigners Everywhere (Estrangers a tot arreu). Segons el comissari brasiler, que és també director artístic del Museu d'Art de São Paulo, aquest títol té un doble significat “En primer lloc, que vagis on vagis i siguis on siguis, sempre et trobaràs amb estrangers: ells/nosaltres som a tot arreu. En segon lloc, que no importa on et trobis, sempre ets, veritablement i en el fons, un estranger”. Segons Carlos Casas, amb Bestiariapropem el context natural a les reflexions de Pedrosa i inserim el concepte d’espècie a la investigació artística i curatorial del significat de Foreigners Everywhere.”

El procés de selecció, obert al mes de juny per l’Institut Ramon Llull, ha estat un dels més concorreguts dels últims anys, amb la recepció de 29 projectes. Com en edicions anteriors, l’IRL presentarà la proposta guanyadora al comissariat de la Biennal que, en els propers mesos, anunciarà si inclou Bestiari dins els Eventi Collaterali.

L’IRL produeix i organitza la participació de la cultura catalana als Eventi Collaterali de la Biennal d’Art de Venècia des de l’any 2009. En aquesta ocasió, serà la vuitena vegada que hi presenta un projecte i fins ara sempre ha comptat amb el vist-i-plau del comissariat d’aquest important esdeveniment internacional.


Filipa Ramos (Lisboa) és doctora en Filosofia i com a curadora centra la seva recerca en com la cultura aborda l’ecologia i com l’art contemporani fomenta les relacions entre natura i tecnologia. Materialitza els seus projectes en exposicions, textos, conferències i publicacions. Va ser Directora d’Art Contemporani de la Ciutat de Porto. El 2022 va comissariar la 8a Biennal Gherdëina (“Persones Persons”) i el 2021 va ser co-curadora de la 13a Biennal de Xangai (“Bodies of Water”) amb Andrés Jaque, Lucia Pietroiusti, Marina Otero Verzier i Mi You. Ha col·laborat en les edicions 2012 i 2017 de Documenta. És comissària d’Art Basel Film, i fundadora de Vdrome, una plataforma de cinema i art. Cofundadora i coordinadora del festival d’arts, humanitats i ciència The Shape of a Circle in the Mind of a Fish, amb Lucia Pietroiusti, des del 2018. El 2021 va ser co-curadora amb Chus Martínez de l’exposició col·lectiva “Feet of Clay” a la City Gallery de Porto. Anteriorment, va comissariar “Animalesque” al Bildmuseet d’Umeå (Suècia) i al Baltic Centre for Contemporary Art de Gateshead (Regne Unit). Va ser editora en cap d’art-agenda d’e-flux (2013-20) i editora associada de Manifesta Journal (2009-11). El seu proper llibre, The Artist as Ecologist, serà publicat per Lund Humphries el 2024. És professora del Programa de Master de l’Arts Institute de la Fachhochschule Nordwestschweiz, Basilea, on dirigeix els seminaris d’Art i Natura.

Carlos Casas (Barcelona, 1974) és cineasta i artista, i la seva pràctica engloba el cinema, el so i les arts visuals. Les seves obres s’han presentat en exposicions internacionals com la Biennal de Venècia, la Biennal de Xangai, la Biennal de Bangkok i la Biennal d’Istanbul. Les seves pel·lícules s’han projectat i premiat en festivals d’arreu del món, com el Festival de Cinema de Venècia, Festival Internacional de Cinema de Rotterdam, Festival Internacional de Cinema de Buenos Aires, Festival Internacional de Cinema de Mèxic, CPH DOX Copenhaguen i FID Marsella, per citar-ne alguns. S’han presentat retrospectives de les seves pel·lícules a festivals i cinemateques internacionals en ciutats com Madrid, Mèxic i Brussel·les. La seva obra s’ha exposat i representat en institucions i galeries d’art internacionals com la Tate Modern de Londres, Fondation Cartier, Palais de Tokyo, Centre Pompidou de París, NTU CCA Singapur, Hangar Bicocca, La Triennale de Milà, CCCB Barcelona, Matadero Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía Madrid, MAAT Lisboa, GAM Torino, Bozar i Kunsten Festival des Arts Bruxelles, entre d’altres. Treballa amb la galeria àngels Barcelona, i actualment és director del programa de Fabrica, un centre de recerca proper a Venècia.

bestiaribiennale24

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"