La presència de Catalunya a la PQ23, liderada per l’Institut del teatre i coorganitzada amb l’Institut Ramon Llull, es concreta en dues instal·lacions per a les exposicions «Països i Regions» i «Estudiants», dues de les seccions de caire competitiu més importants i prestigioses del certamen, i una maqueta per a la secció «Fragments II».
Les instal·lacions que es presenten s’han gestat a partir del concepte «rar», tema central d’enguany. Atenent a aquest requisit com a punt de partida, i tal com han explicat els comissaris de la PQ23-Catalunya i professors de l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD), Marta Rafa i Pau Masaló, les propostes catalanes s’han centrat en el paper del vestuari escènic, entenent la relació que s'estableix entre el cos i la peça com a generador de relat i epicentre de l’acció.
El pas del temps a través de les restes tèxtils i indumentària, proposta de l’equip d’escenògrafs professionals
En l’exposició de «Països i Regions», Catalunya participa amb la instal·lació Crop signada pels escenògrafs i figurinistes Albert Pascual i Carlota Ricart, i per la directora escènica i dramaturga Raquel Cors, tots tres graduats a l’Institut del Teatre.
Els tres creadors proposen una instal·lació que se situa en un futur més enllà del 2053 i que es desplega a partir de les restes d’indumentària i vestuari que queden de les vides i ficcions que han transitat els espais del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) entre l’any 1996, any de la seva fundació, i el 2053, any on, per algun motiu que queda obert a l’especulació de cadascú, la vida d’aquest espai ha sofert una interrupció o forta transformació en la seva existència. Es tracta d’una instal·lació interactiva on s’apleguen piles de roba, teixits i altres peces de vestuari i indumentària en diferents estats de descomposició. El públic podrà posar-se uns auriculars, agafar una lupa i descobrir, a través de diversos codis QR vinculats a les diferents restes, una guia sonora que l’ajudarà a submergir-se en tota una sèrie de realitats, contradiccions i experiències vinculades al pas del temps al TNC. L’artista Sara de Ubieta, que ha col·laborat en el tractament dels teixits, oferirà dues xerrades-taller per explicar quins han estat els processos que s’han utilitzat per tractar els teixits.
El ritual ancestral de la Sibil·la, proposta dels estudiants
El cant de la Sibil·la és el títol de la proposta de Quim Palmada, Pol Roig i Mireia Sintes, alumnes de l'Escola Superior d'Art Dramàtic (ESAD) de l'Institut del Teatre, que competirà a la secció «Estudiants». La instal·lació és una interpretació lliure del cant litúrgic de la Sibil·la que cada solstici d’hivern profetitza la fi del món. L’estructura, que serà transitable pels visitants, es compon d’una bastida fixa i un element mòbil en suspensió en forma de campana que representa la capa de la Sibil·la. Durant quatre cops al dia (a les 11 h, 13 h, 15 h i 17 h) es desenvoluparà una acció en la instal·lació durant la qual el públic que ho desitgi hi podrà participar activament, i d’alguna manera jugar a imaginar-se el destí de la humanitat.
Montse Amenós, a la secció Fragments II
Catalunya també estarà present a la secció «Fragments II» de la Quadriennal de Praga, un espai dedicat al disseny escenogràfic on s’exhibiran maquetes, miniatures i tota mena de representacions tridimensionals a petita escala d’espectacles o projectes escènics, entre les quals hi haurà la maqueta que l’escenògrafa Montse Amenós va construir per Patetisme il·lustrat, l’últim espectacle de Carles Santos. Amenós realitzarà una conferència sobre aquest projecte escenogràfic. Aquesta és la primera vegada que Catalunya participa en aquesta secció.
La presentació de la participació catalana a la PQ s’ha fet a l’Institut del Teatre, i la seva directora, Sílvia Ferrando, ha qualificat l’assistència a la Quadriennal com una experiència i oportunitat per a les noves generacions,” ja que és un espai de convivència amb professionals de tot el món”. Per la seva banda, el director de l’Institut Ramon Llull, Pere Almeda, ha subratllat que la Quadriennal de Praga és una cita internacional ineludible. Almeda també ha recordat que aquesta és la tercera edició que compta amb la participació de l'Institut Ramon Llull i ha afegit que espera que sigui tot un èxit, com en l'anterior edició on Catalunya va ser guardonada.