Institut Ramon LLull

Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma acull el congrés internacional CIMAM

Palma, 08/11/2022

De l’11 al 13 de novembre, el centre artístic mallorquí acull l’esdeveniment impulsat pel Comitè Internacional de Museus i Col·leccions d’Art Modern (CIMAM). És l’única associació d’experts en espais expositius d’art modern i contemporani existent a nivell mundial i enguany celebra el 60è aniversari.




Amb motiu del 60 aniversari de CIMAM (1962-2022), la 54 edició del Comitè Internacional de Museus i Col·leccions d’Art Modern - CIMAM tindrà lloc enguany a Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma entre els dies 11 i 13 de novembre de 2022. El programa de tres dies inclou 3 conferenciants principals, 10 presentacions de perspectiva, 3 taules rodones, una sessió de networking, tallers i visites organitzades a institucions del món de l’art de les Illes Balears.

Sota el títol “The Attentive Museum. Permeable Practices for a Common Ground”, la Conferència CIMAM 2022, explorarà com els museus poden abraçar, associar-se i escoltar activament. També reivindicarà la urgència perquè els museus s'adaptin i es converteixin en espais de trobada i hospitalitat compartida, i es permetrà ser una comunitat permeable i vulnerable capaç d'encarnar múltiples cossos; institucional, polític, social, humà o no humà.

El programa de la conferència de tres dies inclou noms de gran rellevància internacional en el món de l’art contemporani. Abans i després de la Conferència CIMAM 2022 es durà a terme una gira a Eivissa, els dies 10 i 11 de novembre, que inclou visites al MACE Museu d'Art Contemporani d'Eivissa i Museu Casa Broner, així com una gira a Menorca i Mallorca, els dies 14 i 15 de novembre, que inclou visites al Casal Solleric (Palma), Galería Hauser & Wirth (Menorca), així com visites als estudis dels artistes Santiago Sierra, Alicia Framis, Susy Gómez i Gary Hill.

Les jornades a la capital mallorquina compten amb la col·laboració de l'Institut Ramon Llull, que promou la participació presencial al congrés de quatre professionals de reconegut prestigi: Meskerem Assegued Bantiwalu (Etiòpia), Iris Dressler i Clémentine Deliss (Alemanya), i la comissària d'art modern Vesela Sretenović.

► Meskerem Assegued Bantiwalu
Curadora i directora general, Zoma Museum PLC, Addis Abeba, Etiòpia

Curadora, antropòloga, escriptora i cofundadora del Museu Zoma amb Elias Sime. Va comissariar Giziawi #1, un esdeveniment artístic; Divine Light de David Hammons a Addis Abeba; i Green Flame, l'exposició d'arts visuals del New Crowned Hope Festival de Peter Sellars a Viena. Va ser co-curadora d'Eye of the Needle Eye of the Heart al Santa Monica Museum of Art with Sellars; Curvatura d'esdeveniments al Staatliche Kunstsammlungen Dresden; Johannes Haile: With Different Eyes a l'Institut für Auslandsbeziehungen, Alemanya; i Vital Signs a Katzen Art Center, Washington DC. Recentment va co-dissenyar i va construir el paisatge i els edificis al Gran Palau de Menilik i actualment està construint Zoma Village Entoto amb Sime a Addis Abeba. Ha participat en diversos tallers i simposis, inclosos els organitzats a MoMA i Tate Modern. Va ser guardonada amb el Chevalier dans l'Ordre des Arts i Lettres de França, i ha estat membre dels comitès de selecció de Dak'Art i el Pavelló Africà de la Biennal de Venècia.

► Clémentine Deliss
Curadora associada, Institut KW d'Art Contemporani, Berlín, Alemanya

Deliss treballa més enllà de les fronteres de l'art contemporani, la pràctica curatorial, la publicació independent i l'antropologia crítica. Actualment és professora d'Humanitats Globals d'Història de l'Art a la Universitat de Cambridge i curadora associada de l'Institut KW d'Art Contemporani de Berlín, on desenvolupa el Museu-Universitat Metabòlic. Entre el 2010 i el 2015, va ser directora del Museu Weltkulturen a Frankfurt, on va instituir un nou laboratori de recerca post-etnogràfica i va desenvolupar diverses exposicions, entre elles Object Atlas – Fieldwork in the Museum (2011); Foreign Exchange (o les històries que no diries a un estrany) (2014); i El Hadji Sy – Pintura, Performance, Política (2015). El 2016 va dirigir l'Observatori d'Arts Dilijan a Armènia per a l'exposició Hello World. Revisió d'una col·lecció, National Galerie im Hamburger Bahnhof, Berlín. El mateix any, va ser professora convidada a l'Ecole Nationale Supérieure d'Arts Paris-Cergy i va ocupar una càtedra internacional al Laboratoire d'Excellence des Arts et Mediations Humaines, Université Paris 8 i Centre Georges Pompidou. El 2018-19, va ser professora interina de teoria curatorial i pràctica dramatúrgica a la Universitat d'Arts i Disseny de Karlsruhe. Entre 2019 i 2020, va ensenyar a la Universitat de Belles Arts d'Hamburg. És membre de l'Institut d'Estudis Avançats de Berlín i mentora del Programa de Berlín per a Artistes i professora del Màster de la Pràctica Curatorial de SVA (Nova York). El seu llibre The Metabolic Museum (2020, Hatje Cantz) va sortir en traducció al rus el 2021, publicat per Garage Museum, Moscou.

Iris Dressler
Codirectora, Württembergischer Kunstverein Stuttgart, Stuttgart, Alemanya

Iris Dressler i Hans D. Christ han estat codirectors de Württembergischer Kunstverein (WKV), Stuttgart, des del 2005, amb un enfocament particular en l'exploració de pràctiques col·laboratives, transculturals i transdisciplinàries de curadoria. El 2019 van ser els directors artístics de l'Assemblea de Bergen i el 1996 van fundar la Hartware Medienkunstverein, que van dirigir fins al 2004. Sota la seva direcció, el Kunstverein ha presentat exposicions individuals d'artistes com Carrie Mae Weems (2022), Lorenza Böttner (2022) per Paul B. Preciado, Imogen Stidworthy (2018), Alexander Kluge (2020 i 2017), Ines Doujak (2016), Teresa Burga (2011, comissariada per Miguel López i Emilio Tarazona), Michaël Borremans (2011), Daniel G. Andújar (2008), Anna Oppermann (2007, comissariada per Ute Vorkoeper) i Stan Douglas (2007). Les exposicions col·lectives recents inclouen el projecte de quatre parts En realitat, els morts no són morts (2019–22 a Bergen i Stuttgart amb diverses constel·lacions de co-curadors) i 50 anys després de 50 anys de la Bauhaus (2018). Ensenya regularment a la Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart i en altres llocs, i ha publicat en gran part sobre art contemporani i els seus contextos polítics i teòrics.

► Vesela Sretenović
Comissària d’art modern i contemporani. The Phillips Collection de Washington DC (Estats Units).

Té una llarga carrera professional com a comissària d’art modern i contemporani, amb especial interès en les pràctiques artístiques interdisciplinàries i en unir els coneixements teòrics amb l’experiència pràctica. Treballa a la prestigiosa institució The Phillips Collection de Washington DC (Estats Units) des del 2009, primer com a conservadora principal d’art modern i contemporani i més recentment com a directora d’iniciatives d’art contemporani i programes acadèmics. Durant el seu mandat va iniciar i supervisa una sèrie de projectes artístics en curs anomenats Intersections, en els que convida a artistes contemporanis, tant nacionals com internacionals, emergents i consagrats, a relacionar-se amb la col·lecció permanent i l’arquitectura del museu i a crear noves obres. Actualment està preparant una exposició col·lectiva i multidisciplinària, Around the Table, que explora la significació sensorial, metafòrica i sociopolítica del menjar i celebra la diversitat cultural. Abans de treballar a la Phillips, vas ser comissària de la Bell Gallery (Brown University), a la vegada que feia de professora d’art contemporani i teoria de l’art a la Rhode Island School of Design. Sretenović és màster de la School of the Art Institute of Chicago i té un doctorat en Humanitats de la Syracuse University.

► El programa complet de la conferència CIMAM 2022 es pot consultar aquí:
https://cimam.org/cimam-annual-conference/annual-conference-2022-palma-de-mallorca/conference-program/

54 edició del Comitè Internacional de Museus i Col·leccions d’Art Modern - CIMAM

Es Baluard Museu d’Art Contemporani, Palma

De l'11 al 13 de novembre

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"