Plensa s’ha guanyat el reconeixement internacional com a un dels principals renovadors contemporanis de l’art del retrat, amb la seva utilització de la força d’aquest gènere artístic per expressar la nostra relació envers el món i cap els altres en emfatitzar allò que compartim com a humans a través de retrats individuals. A la sèrie “Nest” (Niu), relleus de rostres contemplatius o somiadors que emergeixen emmarcats per l’alabastre, connecta el precepte clàssic que diu que l’escultura preexisteix continguda dins la pedra amb l’ús contemporani de la fotografia que fa la seva obra. Plensa també es distingeix per la seva recerca del material i la tecnologia perfectes per a cada treball i conjuntament amb les escultures d’alabastre es mostren un grup d’escultures monumentals realitzades en acer inoxidable i marbre.
L’escultura de marbre, MARIA WHISPERING (MARIA XIUXIUEJA), creada el 2021, es divideix en capes amb plom intercalat, una referència més a la escultura i l’arquitectura clàssiques. Entre els models de Plensa, cal destacar també LAMIN (2021), un singular retrat de un jove.
Els retrats de Plensa revelen un món interior reflexiu a través de les expressions dels models -ulls clucs i cares relaxades- una línia de investigació que segueix l’artista en les seves obres recents. Històricament, la representació del rostre en estat contemplatiu té una llarga tradició en la iconografia tant a Orient com a Occident, des del budisme fins al catolicisme, en què es convida els creients a observar el rostre d’una figura a fi d’aconseguir el coneixement a través de la emoció o d’una epifania.
Plensa porta aquesta investigació a la quotidianitat, commemorant persones corrents per subratllar la nostra connexió universal.
La pràctica de Plensa és una recerca contínua per evocar la bellesa de la simplicitat, fomentant punts de convergència per als espectadors de la seva obra, que inclou des de fites arquitectòniques que connecten les comunitats locals fins a escultures íntimes. La llarga trajectòria de Plensa amb obres d’art concebudes per a l’espai urbà — exhibides a tot el món, des de Seül fins a Dubai— s’origina en la seva creença de la capacitat de l’ús de l’art en l’espai públic per a crear experiències inclusives i transformadores per a una audiència àmplia i diversa.
La Galerie Lelong & Co, amb seu a Nova York des del 1985 i a París des del 1981, està dedicada a l’obra d’artistes contemporanis rellevants dels EUA, Amèrica Llatina, Europa, Àsia i Austràlia com Petah Coyne, Andy Goldsworthy, Ursula von Rydingsvard i d’altres artistes que participen críticament de la cultura contemporània. L’exposició de Plensa a Nova York coincideix amb la inauguració el 21 d’octubre de l’ escultura de major magnitud creada fins ara per l’artista, Water’s Soul, un cap de resina blanca de 22 metres d’alçada instal·lat al parc del moll Newport de New Jersey, que mira directament el Baix Manhattan. El novembre també s’obre al públic l’obra interior més gran de Plensa, UTOPIA, un vestíbul amb relleu de marbre blanc al nou edifici de recepció de visitants del parc Frederik Meijer a Michigan. El Museu d’Art Modern de Céret, a França, obrirà també una altra exposició individual de Plensa el mes de novembre. Prèviament, el 29 de setembre, es va presentar un altre encàrrec escultòric permanent, NOSALTRES (2021), al districte londinenc de The Shard i que esdevé la primera obra a l’aire lliure de l’artista a aquesta ciutat