La composició d’òpera mai ha girat l’esquena a les noves eines ni als formats trencadors nascuts de la irrupció de les noves tecnologies. Es tracta d’avenços en camps tan diversos com l’electrònica aplicada a la creació i l’edició de nova música o la intel·ligència artificial i les possibilitats que ofereix, que de sobte permeten una nova perspectiva sobre què vol dir compondre per a l’escena lírica avui dia.
Els creadors i creadores participants en les jornades compartiran amb el públic que segueixi l’esdeveniment ―ja sigui de manera presencial o en línia― les seves vivències en primera persona i la manera com apliquen els avenços tecnològics a la seva tasca creativa. Els i les científiques convidades ens podran aclarir quins seran els avenços més recents amb què ens sorprendrà en el futur la IA en el camp de l’òpera.
PROGRAMA
Dia 1
Dimecres, 27 d’octubre
10’00 h:
Paraules de benvinguda a càrrec de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE)
10’05 h:
Benvinguda i presentació de les jornades a càrrec de Marc Rosich, director artístic d’ÒBNC, i Dietrich Grosse, director ÒBNC
Moderació: Ramón López de Mántaras, professor de recerca del CSIC
10’15 – 12’00 h:
IA al servei de la creació, eines que faciliten la vida del creador i la creadora.
Ferran Cruixent, compositor; Jordi Janer, enginyer, cofundador i director de Voctro Labs, i Agusti Charles, compositor
Idioma: castellà
12 ’30 – 13’45 h:
Participació del públic a través de la tecnologia, aspectes jurídics.
Marcus Lobbes, director de l’Akademie für Theater und Digitalität i Sönke Lund, advocat i Rechtsanwalt del Grupo Gispert – Advocats i Economistes
Idiomes: anglès i castellà
16’00 – 17‘15 h:
Processos d’influència de la IA, per desenvolupar nous pensaments.
Dr. Oscar Vilarroya, director de recerca en neurociència, Universitat Autònoma de Barcelona, i Luc Steels, professor investigador del Instituto de Biología Evolutiva (IBE) del CSIC i la Universitat Pompeu Fabra (UPF)
Idiomes: anglès i castellà
DIA 2
Dijous, 28 d’octubre
10’00 h:
Paraules de benvinguda a càrrec de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE)
10’00 h:
Benvinguda i presentació a càrrec de Marc Rosich, director artístic d’ÒBNC i Dietrich Grosse, director ÒBNC
Moderació: Mercedes Conde Pons, directora artística del Palau de la Música
10’15 – 12’00 h:
Noves tecnologies: temàtica, instrument o finalitat. Electrònica visual / sonora / rols creatius / eines 3D.
Helena Cánovas Parés, compositora; Raquel García-Tomás, compositora i vídeocreadora; André Bücker, director general i artístic de l’Staatstheater Augsburg i Tina Lorenz, coordinadora de projectes per al desenvolupament digital de l’ Staatstheater Augsburg
Idiomes: anglès i castella
12’30 – 13’45 h:
Contraposició performer – robot humanoide en l’òpera
Dr. Evelyn Ficarra, compositora i artista sonora, professora de música, i Tim Hopkins, artista i investigador, a la University of Sussex; Belenish Moreno-Gil, postcompositora, dramaturga i musicòloga
Idiomes: anglès i castellà
16’00 – 17’15 h:
Límits de la creativitat. Noves tecnologies. Temàtica, instrument o finalitat.
Hèctor Parra, pensionnaire de l’Académie de France à Rome 2021-2022, i Michel van der Aa, compositor i director
Idiomes: anglès i castellà
AI ÒPERA IA gratuït prèvia inscripció. Places limitades.
Presencial a la seu de la Fundació SGAE Catalunya, Passeig de Colom, 6, Barcelona
Retransmissió en línia a través del canal de la SGAE a YouTube
20’00 – 21.30
Cloenda jornades
Estrena absoluta de l’ópera de cambra ANDRÓMEDA ENCADENADA d’Agustí Charles al Palau de la Música Catalana -Petit Palau-, producció ÒBNC – ENTRADES AQUÍ
Organitza:
Òpera de Butxaca i Nova Creació
Amb el suport de:
Fundació SGAE
Sónar
Departament de Cultura GENCAT
INAEM
Ajuntament de Barcelona
Consulat General d’Alemanya
Institut Ramon Llull
Mondigromax -cultius de cultura-