Institut Ramon LLull

CA
EN
ES

Menú

Cercador

El triomf dels homes bons al cinema

paperllull.  Barcelona,  24/05/2020
IRENE MORAY

Després de l'èxit de 'Suc de Síndria', curtmetratge de ficció guanyador dels premis Gaudí i Goya, la realitzadora Irene Moray es troba preparant el seu primer llargmetratge. En aquest article, es pregunta sobre quins personatges masculins projectem el nostre desig i ens fa propostes allunyades d'arquetips tòxics.




Em disposo a escriure un personatge masculí. I no un qualsevol, es tracta del coprotagonista del meu primer llarg. Vull que sigui un noi tendre, que escolti. Però que sigui hot. I em pregunto, com hem construït sempre el rol de l’heroi? I és més, sobre quins personatges masculins projectem el nostre desig?

A les llistes dels personatges de cinema més sexys apareixen James Bond, Christian Gray, Indiana Jones, Batman. Molta cuirassa. A les meves amigues les posa calentes el personatge de Michael Fassbender a Shame, un addicte al sexe que és incapaç de connectar o profunditzar en cap relació. A la Marta li encanten els mafiosos assassins, es queda amb el Michael Corleone d’El Padrino. I la Carla està enamorada del Mark Renton, el protagonista de Trainspotting, es veu que li agraden ionkis i pertorbats. A mi m’agafa mal de panxa. Proposo: “i el Ryan Gosling a Blue Valentine? Cuida a la prota, li menja el cony”, l’intento defensar. Però no, la Maria el prefereix al seu paper a Drive, fent de tio inaccessible i directament maltractador.

La llista segueix, sembla infinita. L’Adam de Girls. Brad Pitt a The Fight Club. El Sullivan d’Un amour de jeneusse. I sí, ell a mi també m’encanta, però és una altra vegada el mateix arquetip, un home que desapareix, que no es comunica, que té com a gran tret el misteri. I sí, quan els cossos d’ell i la Camille s’ajunten és plaent però, és que m’han ensenyat a voler el misteri? M’han educat, imatge rere imatge, a idealitzar i romantitzar una relació amb un home que no hi acaba de ser? Que no escolta? Que està “massa ocupat” per atendre les necessitats de la gent que l’envolta?

Per què, què tenen sinó en comú tot aquests homes? Un món interior inaccessible. Un secret inconfessable que els tortura o els separa de la societat. Són atractius, corpulents, seductors i totalment hermètics, no estan gaire disponibles per les dones ni per cap altre personatge de la trama, clarament tenen coses més importants a fer que tenir cura dels altres.

Si el missatge que estem enviant és que per ser un home desitjable has de tenir secrets, ser manipulador i no mostrar-te mai vulnerable, és un missatge ben tòxic. És possible ser un home atent, tendre i sexy, només ens cal educar la mirada. I aquest és el tipus de personatge que vull construir, perquè aquests són els homes que voldria que habitessin el món. Per això mateix, he fet una petita llista celebrant alguns dels personatges més hot, que alhora són tovets i estimables. Pel vostre gaudi i per la nostra salut col·lectiva, aquí els teniu:

 

Néstor, el 'bakala' sensible

La Innocència de Lucía Alemany ens presenta un personatge masculí que d’entrada pot generar prejudicis. És un cani, es fot ratlles i sempre va a buscar la Lis amb el seu descapotable. Ens temem el pitjor: que sigui gelós, possessiu o violent, i de fet, és totes aquestes coses. Però en el moment que la protagonista es troba enmig d’un conflicte greu, el Néstor es mostra disponible i comprensiu. La recolza, la deixa decidir i li vol fer costat. Ell manifesta la seva ràbia, fa cops a les parets i clarament a estones la relació es torna tòxica, però hi és quan cal. I és capaç també de mostrar-se trist i vulnerable, enfonsar-se als braços de la Lis i deixar-se consolar.

 

Brady, un cowboy que cuida

Un noi que acaricia el coll d’un cavall amb suavitat i tendresa, aquesta és la primera imatge que ens regala The Rider de Cholé Zhao. Enmig d’un ambient de masculinitat tòxica, entre rodeos i subhastes de cavalls, el Brady escull les cures. Cuida la seva germana petita i un amic que s’està recuperant d’un accident. I també, és clar, cuida els cavalls. Els doma a través de l’empatia, escoltant-los, guanyant-se la seva confiança. Quan munta, es fon amb l’animal, mou el cos al compàs del galop i mira per dalt les orelles llargues, així veuen el mateix i pot ficar-se a la seva pell.

 

Kevin, carícies a la llum de la Lluna

Ens acostem al Kevin amb un desig tímid a través del protagonista de Moonlight del Barry Jenkins. El personatge està interpretat per tres actors d’edats diferents, però això no ens impedeix enamorar-nos d’ell ja en l’adolescència i frisar pel retrobament en l’edat adulta. Ens trobem llavors davant d’un home senzill que té les coses clares i que es dedica a cuinar i servir menjar a un restaurant. És una persona atenta, que dóna amor i carícies des d’un lloc gairebé místic, de voler portar només coses bones a l’altre. Sobre la sorra a la llum de la Lluna o en la intimitat del dormitori, el Kevin mostra el seu amor amb les mans.

 

Adrien, està per menjar-se’l

A Raw de la Julia Ducournau, la Justine té un company d’habitació, l’Adrien, que li diu des del principi que és gay. Ell no desitja la protagonista perquè no se sent atret per les dones, i per això mateix nosaltres tampoc no la sexualitzem a ella com a espectadors. Ni el seu cos, ni la seva roba, ni la seva actitud. Però la Justine sí que mira l’Adrien, i ens fonem amb la seva mirada i el mirem amb ella, el teu tors nu jugant a futbol, els seus llavis, els músculs en tensió, la carn. Ella sí el mira, i remarco aquesta mirada perquè sempre se les ha castigat, a les dones que miren. Ella sí el desitja, se’l menjaria a mossegades i nosaltres també.

 

El mossèn de 'Fleabag', per l’amor de Déu

La segona temporada de Fleabag gira entorn l’enamorament de la protagonista i un mossèn. El conflicte està clar i alhora és simple: han escollit vies diferents d’expressar el seu amor i desig. Els problemes no neixen de com es relacionen entre ells, no es tracten malament, més aviat el contrari. Ambdós es cuiden, s’estimen, d’una forma molt pura i real, tant, que se’ls hi fa impossible separar-se. I la sang ens bull a cada trobada i ens deixem captivar amb la protagonista per aquest home que l’escolta i que la veu i que és l’única persona que se n’adona de que ella, a vegades, marxa a un altre pla de la realitat. Així és com n’està, d’atent. I un amor així de sa, bé ho sap Déu, és sagrat.

 

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona
Av. Diagonal 373, 08008 Barcelona
T. +34 93 467 8000 · info@llull.cat

Horari: 8h- 15h, DL-DV.
Registre: 9h-14h, DL-DV (amb cita prèvia: registre@llull.cat o T. +34934678007)
Tancat: 3 al 21 d’agost

Contacteu / Notes legals / Accessibilitat / Privacitat

Aquest lloc web fa servir cookies. Si hi segueix navegant considerarem que n’està acceptant el seu ús. 


Política de cookies

Les galetes (cookies) són petits fragments de text que les webs envien als navegadors i que s’emmagatzemen al dispositiu de l’usuari, ordinadors, telèfons mòbils, tauletes, etc. Serveixen per millorar l'experiència d'ús de la web, ja que aquests arxius permeten que el lloc web recordi informació sobre la visita que ha fet l'usuari, com les opcions preferides o l'idioma. D'aquesta manera la web personalitza el seu contingut i es fa més àgil i útil per l'usuari.   

Al navegar per aquesta web l'usuari està acceptant que s’instal·lin galetes al seu dispositiu que ens permeten conèixer la següent informació:

Tipus de galetes 

Aquesta web utilitza galetes temporals de sessió i galetes permanents. Les galetes  de sessió únicament guarden dades mentre l'usuari accedeix a la web. Les galetes permanents emmagatzemen les dades al dispositiu perquè siguin accessibles en més d'una sessió.

Segons la finalitat de les dades obtingudes la web pot utilitzar:

Galetes tècniques

Les que permeten a l'usuari la navegació a través de la pàgina web i la utilització de les diferents opcions o serveis que conté. Per exemple, controlar el trànsit i la comunicació de dades, identificar la sessió, accedir a les parts web d'accés restringit, realitzar la sol·licitud d'inscripció o participació en un esdeveniment, utilitzar elements de seguretat durant la navegació i emmagatzemar continguts.

Galetes de personalització

Les que permeten a l'usuari accedir a la web amb algunes característiques de caràcter general que ja estan predefinides al seu dispositiu o que el mateix usuari defineixi. Per exemple, l’idioma, el tipus de navegador a través del qual accedeix a la web, el disseny de continguts seleccionat, la geolocalització del dispositiu o la configuració regional des d'on accedeix.

Galetes d'anàlisi estadística

Les que permeten realitzar el seguiment i l’anàlisi del comportament dels usuaris als llocs web. La informació recollida s’utilitza en el mesurament de l’activitat dels llocs web i per a l’elaboració de perfils de navegació dels usuaris, que permetrien millorar el servei.

Galetes de tercers

També es poden instal·lar galetes de tercers que gestionen i milloren els serveis oferts. En aquest sentit utilitzem cookies de Google Analytics. Això ens permet:

Pot obtenir més informació sobre Google Analytics a www.google.com/analytics/. Per controlar la recopilació de dades amb finalitats analítiques per part de Google Analytics, pot anar a https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=en

Vostè pot revocar el consentiment a la utilització de cookies eliminant-les per mitjà de les opcions que li ofereix el seu navegador.

Si desitja rebre informació addicional sobre l’activitat de les empreses de publicitat a Internet i sobre com eliminar les seves dades dels registres d'aquestes empreses, li recomanem la visita de www.networkadvertising.org.

Gestionar les galetes al meu navegador

Vostè pot configurar el seu navegador per tal que l’informi prèviament de la possible instal·lació de cookies. També podrà optar per tal que es suprimeixin automàticament un cop es tanqui el navegador, equip o dispositiu. Pot trobar informació sobre com fer-ho a: