El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) arriba a la novena edició amb una aposta que es consolida en la seva singularitat: una programació d'alta qualitat, referents interpretatius de nivell internacional, la vinculació de la música antiga al patrimoni arquitectònic de la zona –tot posant especial èmfasi en l'art i arquitectura del període romànic– i un escenari únic, repartit en 36 municipis del territori del Pirineu català i francès.
Del 5 de juliol al 25 d'agost, el certamen mostrarà un total de 53 concerts i viurà el tret de sortida aquest divendres, 5 de juliol, amb l'actuació de l'Ensemble Flandriae-Pyrenaei, una producció que compta amb 8 músics –4 catalans i 4 flamencs– i que interpretarà compositors del segle XVIII flamencs i catalans que van viure i treballar durant moments difícils, però que, tanmateix, van aconseguir escriure música d'alta qualitat. Entre ells, Pedro Rabassa, Francesc Valls i Henri Jacques de Croes, reunits per Frank Agsteribbe per defensar amb convicció el nostre patrimoni musical barroc.
Aquesta nova producció musical barroca és una coproducció entre el Festival de Música Antiga dels Pirineus i el Centre Internacional de Música Antiga AMUZ i s’estrenarà al FeMAP com a concert inaugural, a la Seu d’Urgell, en una actuació que compta amb la col·laboració de l'Institut Ramon Llull. Posteriorment es programarà el 6 de juliol a Puigcerdà i el 7 de juliol a Pesillà de la Ribera. Finalment programarà a Anvers el dia 8 de novembre, al prestigiós centre musicològic AMUZ.
Flandes i Catalunya, unides per la cultura
El FeMAP 2019 té Flandes com a país convidat, en una col·laboració portada a terme gràcies a l'acord amb el Flanders Arts Institut. Flandes i Catalunya són dos nacions amb un patrimoni cultural important, i els dos han experimentat relats nacionals similars, cosa que fa que la relació vagi més enllà del simple agermanament cultural: després de l'ocupació dels espanyols, Flandes va ser governat per Àustria al segle XVIII; i Catalunya també va perdre els seus drets nacionals a principis del segle XVIII.
La col·laboració entre les dues cultures no només suposa la presència de 21 concerts flamencs en l'edició 2019 del FeMAP, sinó que s’ha creat una producció conjunta amb el Centre Amuz d’Anvers, un centre especialitzat en l’exhibició i estudi de la música antiga. FeMAP vol contribuir, d’aquesta manera, al coneixement del nostre repertori més enllà de les nostres fronteres. Per altra banda, l’Associació Festival Música Antiga dels Pirineus assumirà l’allotjament i desplaçament al Pirineu de programadors de Bèlgica per incentivar la contractació de la coproducció en aquell territori.
Dins la tasca de promoció exterior de la cultura, l’Institut Ramon Llull té com a instrument d’actuació el suport a la internacionalització dels artistes catalans i balears i la creació musical catalana en els festivals i equipaments més prestigiosos fora del domini lingüístic. Flandes és un territori estratègic donat l’acord de Govern Flandes – Catalunya existent, el que el converteix en un territori prioritari per a l’IRL.
A través de la seva tasca concertística, la nova formació Ensemble Flandriae-Pyrenai –integrada per intèrprets catalans i flamencs de prestigi– permet divulgar internacionalment la interpretació de la música barroca catalana i propagar i deixar testimoni de la cultura catalana, donant-la a conèixer amb condicions artístiques d’excel·lència.
El pressupost d’aquesta edició del FeMAP és de 480.000 euros, dels quals 110.000 els posa la Generalitat. El Govern de Flandes, al seu torn, hi aporta 65.000 euros, i les Diputacions de Barcelona, Girona i Lleida també contribueixen al festival.
Espectacle inaugural de la 9ena edició del FeMAP
Calendari
05/07/19 La Seu d’Urgell
06/07/19 Puigcerdà
07/07/19 Pesillà de la Ribera
Intèrprets
Anne Cambier, soprano
Guido de Neve, violí
Wibert Aerts, violí
Meritxell Genís, violí
Oriol Aymat, violoncel
Jordi Armengol, viola
Oriol Casadevall, contrabaix
Frank Agsteribbe, clavicèmbal i direcció
Repertori
Pierre Van Maldere (1729-1768)
Symphonie 29 en Fa majeur
Allegro assai / Andante / Allegro assai 12'
Francesc Valls (ca. 1671-1747)
- "De un puro ardor abrasada
" Tono a solo con violines al Santísimo Sacramento
- "A Dios amante suspiran" Tono a solo al Santísimo Sacramento con violines 8'
Henricus-Jacobus De Croes (1705-1786)
Concerto I - Opus 1 - [Il Rossignolo & Coucou]
Allegro / Pastorale / Andante 17'
Pere Rabassa (1683 - 1767)
Tono humano a solo “Elissa, gran reyna” 10'
Francesc Manalt (ca. 1710-1759)
Obra armonica (1757): Sonata 1 en mi majeur
Larghetto / Allegro / Tempo di Minuetto, ma più tosto, lento e cantabile 8'
Joseph-Hector Fiocco (1703-1741)
Ave Maria 4’
Henricus-Jacobus De Croes (1705-1786):
Aria "Ergo ad hanc mensam magni regis" du Motet "O quam Admiranda" 3'