L'exposició està formada per 6 projectes audiovisuals i una instal·lació, en el mateix Claustre Max Cahner, amb els quals es vol mostrar els valors següents: el compartir (per engendrar noves relacions i arribar a fites més llunyanes, perquè cal transformar el jo pel nosaltres), les arrels (per a prendre consciència dels valors culturals i geogràfics, perquè cal tenir arrels profundes per a poder volar més alt), i la significació, (per a identificar la semàntica dels llocs, perquè cal aprendre a percebre, a través dels paisatges, les arquitectures existents i les noves arquitectures).
La transmissió de valors es fa a través d’imatges en moviment (“Nuvolina”, obra d'Hisao Suzuki i Júlia de Balle) i de pantalles de vídeo amb:
- “RCR. Càpsula la Vila”, d’Isaki Lacuesta i Carolina Rosich.
- “Centre de creativitat compartida”, de RCR.
- “3 Debats” a Catalunya a Venècia entre Pedro Gadanho i Eva Franch, entre Glenn Murcutt, Juhani Pallasmaa i William J. R. Curtis, i, entre RCR i William J.R.Curtis.
- “2 exposicions: Venècia i Tòquio”, de l’Institut Ramon Llull i la Toto Gallery MA.
Els elements constructius i els materials de treball dels tres arquitectes són bàsicament l'espai, la llum i el paisatge. Aquests elements són els que realment transmeten la vivència en l'espai construït i en l’espai que l’envolta. Mitjançant materials lleugers, creen ambients on l'arquitectura tendeix a difondre's i es fa realment difícil reconèixer els límits de l'espai.
L’exposició es completa amb una instal·lació que representa un bosc fet amb papers pintats en el mateix espai de l’Arts Santa Mònica. La mostra vol expressar de manera lliure amb taques de colors el sentiment d’espaialitat, la fragilitat del paper, la força del bosc i, sobretot, l’essencialitat de la natura com a font d’inspiració. També simbolitza la connexió entre cultures i geografies, entre el municipi japonès de Yoshino i La Vila.
La mostra comptarà, a més, amb diverses activitats relacionades, com ara xerrades, debats, taules rodones i visites guiades que tindran seu a La Vila, la finca de la Vall de Bianya on els arquitectes del despatx RCR volen desplegar el seu projecte somiat: un centre de recerca d’arquitectura i paisatge.
Totes les activitats es podran seguir en línia a l’Arts Santa Mònica.
Un projecte amb arrels a Venècia
“RCR. Somni i natura_Catalonia in Venice” va ser la proposta que va representar Catalunya a la Biennal d’Arquitectura de Venècia 2018, dins els Eventi Collaterali. El projecte, impulsat per l'Institut Ramon Llull, revelava una part desconeguda de Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta: el seu univers més íntim. Tots tres arquitecte van crear un espai on investigar i repensar la relació de la humanitat amb el món que es troba a la finca La Vila, a la Vall de Bianya (Girona). Aquesta mateixa filosofia és la que es recull en l'exposició d'Arts Santa Mònica.
RCR Arquitectes, passió per l'arquitectura
La brillant trajectòria de RCR Arquitectes, taller creatiu d’arquitectura nascut el 1988 a Olot de la mà de Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta, ha estat reconeguda amb múltiples distincions nacionals i internacionals, com ara el prestigiós Premi Pritzker 2017.
El compromís amb el lloc i les seves narratives, el diàleg constant entre l'espai i el context, la capacitat d'harmonitzar materials i la creació d'una arquitectura emocional i singular són alguns dels elements que va valorar el jurat. Instal·lats a l'espai Barberí (La Vila), els seus projectes arquitectònics destaquen per la seva especial comprensió de l'encaix de les obres amb el seu entorn i paisatge.