Institut Ramon LLull

Trampa, per amor al llibre i a l'ofici

Literatura.  Buenos Aires, 01/05/2019

És una de les editorials que ha estat a la Feria Internacional del Libro de Buenos Aires entre el 23 i el 28 d'abril. Petita i jove, compromesa amb allò que fa i exemple de la vivesa del sector a Barcelona, Trampa és una editorial que neix amb la voluntat de "cuidar el text, acompanyar-lo i defensar-lo", amb uns editors que són conscients que hi ha molts llibres "que es publiquen i no gaudeixen del privilegi de la promoció". A Buenos Aires hi han presentat el llibre Barcelona - Buenos Aires. Once mil kilómetros, un magnífic exemple del pont literari que uneix les dues ciutats.




Formada per Dani Botas i Jon Botas –germans– i per Carmen Berasategui, Trampa és una editorial de nom juganer i que cuida el text, tal i com ho fa amb tots els detalls que l'envolten, com el tracte amb l'autor, la passió per la descoberta d'un original o la manera de presentar al lector una obra. "L'estètica és molt important per a nosaltres –asseguren–. Volíem un disseny fort, que ens identifiqués. No hem d'oblidar que un llibre entra pels ulls i que l'objectiu final és que es vengui", asseguren Jon i Carmen, a l'uníson, convençuts de la seva aposta.

"Vam decidir obrir una editorial perquè era inevitable", expliquen. "El meu germà i jo fem serveis editorials i de maquetació per segells com Random o Planeta. I de tant estar cuinant el llibre et venen les ganes de fer les teves pròpies coses". "Sempre hi ha títols que passen desapercebuts", afegeix Carmen. "Ningú no publicava Oliverio Girondo a l'Estat espanyol, i descobrir-ho va ser una grata sorpresa". Una d'aquelles casualitats que et determinen a seguir endavant amb el camí encetat. "Vaig adonar-me que la seva obra no havia estat publicada aquí parlant amb un llibreter. I tenir la possibilitat de començar amb Girondo era una temptació massa forta", afegeix.

El projecte s'inicia l'octubre de 2016, amb diverses converses sobre el tema. "Jon i jo ens vam conèixer a Veneçuela, viatjant per poblats indígenes. En aquell moment, jo treballava en una editorial de tema científic. Vaig acabar deixar la feina perquè ja volia fer una cosa més literària". Poc després, van tornar a coincidir i ja en parlen en ferm. "Al principi li deia que no, que era una bogeria –prossegueix Carmen–. Però el més lògic era que acabéssim formant equip: jo soc correctora i editora i ells tenien una empresa de serveis editorials, que es podien encarregar de tota la producció".

Per a Jon, la cosa ve de més lluny. "Fa dotze anys vaig verbalitzar a un amic que acabaria tenint una editorial pròpia i els últims tres anys de la meva vida he estat enfocat en això. El que vaig saber de seguida és que necessitava socis i, per a mi, Dani i Carmen eren els ideals. Tot seguit, els vaig explicar la idea de fundar l'editorial i el pla empresarial. És cert que al principi va dir que no –somriuen–. Però va acabar acceptant i vam treballar molt el pla, tot un any i mig parlant i parlant d'un catàleg".

Trampa és una editorial petita, on encara ningú no cobra. "De moment –remarquen, els dos–. Jon m'ho va plantejar com un projecte fora del nostre feina habitual, per amor al llibre i a l'ofici. És un projecte apassionant, amb una raó de ser clara: fer el que ens doni la gana i publicar allò que ens agrada llegir". L'editorial neix amb dos llibres, un de poesia i un de narrativa, cosa que defineix prou bé les intencions. "Ens interessa tot i no volíem posar portes al camp. A mi, que soc artista audiovisual, m'agraden els experiments –confessa Jon–, tot allò que s'uneix amb la imatge, que no és només pur text. Per això vam crear la col·lecció Trampantojo, amb experiments de tota mena, i també el projecte Trampita, per a lectors de totes les edats i que ens fa una il·lusió especial.

Barcelona i Buenos Aires, una connexió especial

El seu tercer llibte ha estat premonitori d'allò que està passant a la FIL. "Barcelona - Buenos Aires. Once mil kilómetros va arribar amb la idea de crear ponts literaris entre autors catalans i argentins. Compta amb relats d'autors molt diversos, amb peces especials com la de Marta Orriols, que va escriure directament en castellà i textos signats, a banda d'ella, per Hugo Salas, Mariana Travacio, Juan Vico, Tatiana Goransky –també coordinadora–, Mariano Quirós, Marta Orriols, Matías Néspolo, Marta Carnicero, Félix Bruzzone, Verónica Nieto, Sebastián Chilano, Aleko Capilouto, Franco Chiaravalloti, Graziella Moreno, Sonia Budassi, Martín Felipe Castagnet, Tamara Tenenbaum, Rodrigo Díaz Cortez, Roser Amills, Patricia Kolesnicov, Diego Gándara y Josan Hatero".

A això cal afegir-hi l'arribada a Buenos Aires amb "un colós de la literatura argentina", Oliverio, amb una edició "més popular i a l'abast de tothom" i on els dos editors s'hi han dedicat fins al punt de crear l'espectacle amb música Girondosis. Recital calamburoso, amb cançons fetes expressament. El catàleg que presenten a la capital argentina també mostra l'obra visual –en edició acuradíssima– de Manuel Moranta, amb el títol Te amordido un perro. "Va fer un taller que es deia 'La poesia visual te salvarà la vida' –rememora Carmen–. El llibre és una preciositat i trenca amb tot el que havíem tret fins ara. Seguim amb la declaració d'intencions de fer el que ens dona la gana, però amb criteri. I també descartem molt, perquè una editorial com la nostra ha de tenir molta punteria, escollir amb pinces".

Article d'Esteve Plantada / @eplantada

x01z19

 

És un projecte apassionant, amb una raó de ser clara: publicar allò que ens agrada llegir

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"