Institut Ramon LLull

L’IRL i la Universitat Georgetown organitzen una jornada sobre bilingüisme

Llengua.  Washington DC, Estats Units , 02/11/2018

El 2 de novembre, l’Institut Ramon Llull organitza a la Universitat Georgetown (Washington) la jornada “Bilingualism”, que explora les implicacions del bilingüisme a Catalunya des de diferents punts de vista. El seminari s’emmarca en les activitats paral·leles de l’”Amazing Catalonia!”, un programa organitzat per les institucions catalanes als Estats Units d’Amèrica (EUA) coincidint amb la participació de Catalunya com a cultura convidada al Smithsonian Folklife Festival de Washington.




Un dels objectius d’aquesta activitat és aprofundir i crear nous lligams entre els estudiants nord-americans i els experts que treballen en aquest àmbit així com la integració de noves generacions d'investigadors en la recerca del bilingüisme. Durant la jornada, es desenvoluparan dues conferències que aniran a càrrec dels acadèmics Antoni Rodríguez-Fornells i Kathryn Woolard.

“What We Talk about When We Talk about Bilingualism” a les 14h amb Kathryn Woolard.

El bilingüisme ha estat durant molt de temps un terme provocador a Catalunya, on el concepte es tracta més sovint com a dogma ideològic que com a descripció del fet lingüístic. Aquest fenomen no és propi de Catalunya; Joshua Fishman va observar a la dècada dels anys vuitanta la càrrega negativa de tot allò "bilingüe" en el discursos dominants als Estats Units. Aquesta xerrada presentarà una visió crítica d'aquests dos discursos i les seves manifestacions en el debat de Koiné. Considerarà què significa per a la sociolingüística catalana haver evitat el concepte de bilingüisme, i si la seva recuperació és desitjable i factible en el context actual.

“The Intrinsic Reward of Learning a New Language” a les 15:15h amb Antoni Rodríguez-Fornells

Durant l'última dècada hem acumulat coneixements importants sobre els mecanismes cognitius i neuronals implicats en el procés d'aprenentatge d'una segona llengua, ja que aquests estudis són essencials per comprendre com s'estructura el cervell dels bilingües. No obstant això, encara es desconeix quin és el procés neuronal subjacent a l'impuls humà per aprendre un llenguatge. Una pregunta clau per al futur és si aprofitar formes d'aprenentatge intrínsecament gratificants pot ser una estratègia educativa més eficaç que confiar en incentius externs. Un segon aspecte crític és fins a quin punt la implicació d'aquests mecanismes intrínsecs de recompensa-aprenentatge podria predir l'èxit del procés d'aprenentatge d'un nou llenguatge.

Sobre els conferenciants

Kathryn Woolard és professora d’Antropologia a la Universitat de Califòrnia, San Diego. També ha estat professora a les universitats de Pennsylvania i Wisconsin-Madison, i ha exercit de professora visitant a l’École des Hautes Études en Sciences Sociales de París i d’investigadora visitant al Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona. És editora associada de la revista American Anthropologist i també ho ha estat de Language in Society. Actualment també forma part del comitè editorial de l’Annual Review of Anthropology. Ha estat presidenta de la Society for Linguistic Anthropology i membre del Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences i del Netherlands Institute for Advanced Studies. L’any 2013 va ser elegida membre de l’American Academy of Arts and Sciences, la qual cosa representa una culminació de la seva trajectòria acadèmica. Aquesta institució, fundada el 1780, és una de les més prestigioses d’Amèrica, amb més de 250 premis Nobel i personatges com Benjamin Franklin, Albert Einstein o Winston Churchill entre els seus membres. L’any 2016 va ser professora convidada a la càtedra Rodoreda de la Universitat de Nova York i en aquell mateix any també va obtenir el Premi Internacional Ramon Llull.

Antoni Rodríguez-Fornells va obtenir el seu doctorat a la Universitat de Barcelona i després va treballar a la Universitat de Magdeburg (Alemanya, 1999-2002) com a investigador postdoctoral. Els seus principals temes d'investigació han estat el processament lingüístic bilingüe, les funcions executives i el cervell correlacionat amb el control d'errors. L'any 2002 va obtenir una feina de recerca "Ramón y Cajal" del Govern espanyol i posteriorment es va incorporar a ICREA com a professor d'investigació. Des de llavors, ha creat un grup de recerca interdisciplinari (Unitat de plasticitat cognitiva i cerebral, CDBU) a l'ICREA-IDIBELL-UB dedicada a l'estudi del procés d'aprenentatge i els efectes de la plasticitat cerebral en pacients amb problemes de salut i danys cerebrals. El grup està ubicat a l'Hospital de Bellvitge - Institut Biomèdic IDIBELL. Actualment la seva recerca se centra en estudiar les bases neurològiques de l'aprenentatge del llenguatge en adults i persones amb afàsia i el processament de la recompensa en adults.

L’activitat, oberta a tota la comunitat intel·lectual de Washington DC, tindrà lloc a Baker Conference Room, 5th floor, Regents Hall

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"