Projecte 25%

El comissari: Jordi Balló

Jordi BallóJordi Balló neix a Figueres l’any 1954 i és licenciat en història de l'art. Ha fet de comissari, professor, investigador i assagista. Doctor en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, on exerceix com a professor. Ha estat també “Visiting Professor” al Departament of Iberian and Latin American Cultures de la Universitat de Stanford (Califòrnia), l’any 2008.

Ha estat director d’exposicions del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), des de l’any 1998 fins al 2011, i ha dirigit el procés de concepció i producció de més de 80 exposicions presentades tant al CCCB com d’altres equipaments. Ha comissariat exposicions com El segle del cinema (1995), Món TV (1999), La ciutat dels cineastes (2001), Erice/Kiarostami: correspondències (2006-2008), Hammershoi i Dreyer (2006-2007)i Totes les cartes. Correspondències fílmiques (2011) i Pasolini Roma (2013-2015) on ha explorat els límits entre la sala de cinema i l’espai del museu. Aquestes exposicions són també mostrades a París, al Centre Georges Pompidou i la Cinémateque Française, a La Casa Encendida de Madrid; a l'ACMI de Melbourne, al Centro Cultural Universitario Tlatelolco UNAM  de Ciutat de Mèxic, al Ondrupgaard de Copenhague, al Palazzo d'Exposizioni de Roma i al Martin Gropius Bau de Berlin, entre d'altres

Com a productor executiu i productor delegat de films documentals ha participat en nombrosos projectes com El Foso (2012), de Ricardo Íscar; Mercado de futuros (2011), de Mercedes Álvarez; Cuchillo de Palo (2010), de Renate Costa; Los Condenados (2008), i La leyenda del tiempo (2006), de Isaki Lacuesta; El Cielo Gira (2004) de Mercedes Álvarez, En Construcción (2000), de José Luís Guerin, Mones com la Becky (1998) de Joaquim Jordà i Buñuel (1988), de Juan Bufill i Manuel Huerga, entre molts d’altres.

En la seva tasca investigadora, ha centrat la seva recerca en la qüestió de les estructures temàtiques i la seva procedència i ha publicat, entre d’altres, La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema (1995), Imatges del silenci: els motius visuals en el cinema (2000) i Jo ja he estat aquí: ficcions de la repetició (2005, premi Serra d’Or).

L’any 2011, va rebre el Premi Ciutat de Barcelona d’Audiovisuals per la tasca com a comissari de l’exposició Totes les cartes. Correspondències fílmiques. L’any 2005 li va ser atorgat el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya per la tasca realitzada en el Màster de Documental de Creació.

 


Xarxes socials