Catalonia in Venice_ Following the Fish (Seguint el peix) ha rebut 26.674 visitants en els sis mesos que ha format part dels Eventi Collaterali de la 18ª Biennal d’Arquitectura de Venècia. Comissariada per Leve i amb la col·laboració de Top Manta, ha estat l’exposició més visitada de les sis que ha presentat l’Institut Ramon Llull a la Biennal d’Arquitectura.
L’exposició internacional ha finalitzat aquest diumenge i ha assolit una xifra total de 285.000 assistents. Això la converteix en la segona Biennal d'Arquitectura amb més participació de la seva història. Comissariada per Lesley Lokko, i amb el títol The Laboratory of the future, ha estat la primera edició que ha centrat el focus en Àfrica i la seva diàspora, posant especial atenció en la descolonització i la descarbonització. Els joves i els estudiants han representat el 38% del total de visitants, xifra que denota que l’intercanvi d'idees i la transmissió de coneixement és un del trets d’identitat d’aquest esdeveniment internacional.
Seguint el peix ha volgut ressituar els llocs des d’on es fa l’arquitectura i el paper dels arquitectes a través de la mirada crítica i propositiva de les comunitats migrants als territoris d’arribada europeus. L’equip de comissaris de Leve, integrat per Daniel Cid, Eva Serrats i Francesc Pla, amb la col·laboració de Top Manta, ha plantejat a Venècia nous models residencials basats en la comunitat com cuines col·lectives, nous espais d'acollida i reutilització de locals buits. Al llarg de nou llençols estesos per la nau com en un mercat ambulant, s’han compartit estratègies per construir visions contra hegemòniques, però també per pensar la ciutat des d’una perspectiva més sostenible. Un seguit d’idees que, a mans d’un col·lectiu internacional de cent cinc estudiants d’arquitectura de sis escoles europees, s’han convertit en un taller de reparació on repensar l’arquitectura de les nostres ciutats des de la perspectiva africana. Un gran assaig on s’ha explorat noves propostes arquitectòniques sobre la coexistència, la comunitat o l’intercanvi a partir de la situació real d’aprenentatge que s’ha pogut dur a terme per la vinculació del projecte amb el Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona.
En el marc de la presència catalana a l’edició d’enguany, cal destacar la participació de l’estudi barceloní Flores & Prats a la Mostra Internacional d’Arquitectura, amb l’exposició Emotional Heritage, una reflexió sobre el concepte del patrimoni emocional a través de sis dels projectes més reconeguts de l’estudi d’arquitectura barceloní creat per Eva Prats i Ricardo Flores. D’aquesta manera, sis edificis han format part de la mostra, a través de plànols, esbossos, material en procés i altres documents per tal d’estimular la interacció dels visitants. Són el Casal Balaguer i el Museu dels Molins, de Palma, el Laboratori Cultural Variétés, de Brussel·les, la Nau Yutes, de Sant Just Desvern, i la nau La Favorita i la Sala Beckett, de Barcelona.
D’altra banda, Foodscapes el projecte del pavelló d’Espanya, comissariat per Eduardo Castillo-Vinuesa i Manuel Ocaña, ha comptat amb participació de professionals de l’escena arquitectònica catalana com Aldayjover Architecture and Landscape, Agnes Essonti Luque, Gerard Ortín Castellví, MAIO (Alfredo Lérida, Anna Puigjaner, Guillermo López, María Charneco), Pol Esteve Castelló, Urbanitree (Daniel Ibañez, Vicente Guallart) i Urtzi Grau.
La Fundació Mies van der Rohe, que va presentar a la Biennal l’esdeveniment col·lateral The laboratory of education – EUmiesAwards Young Talent 2023, acollirà el dijous 14 de desembre al Pavelló Mies van der Rohe de Barcelona, una taula rodona per parlar de l’experiència a la Biennale Architettura 2023: The Laboratory of the Future. Ens acompanyaran Anna Ramos, directora de la Fundació Mies van der Rohe, i Pere Almeda, director de l’Institut Ramon Llull, a més d’altres convidats que també han tingut relació amb la Biennal.
>x01z23