español | english      
Lugares como poemas, logo logo llull
 
   LA MOSTRA CULTURAL
   ACTIVITATS
   PROTAGONISTES
   LLIBRE DE VISITES
Creació catalana a Xile> Protagonistes
PROTAGONISTES
 
CICLE DE CINEMA DE PERE PORTABELLA

Del 8 al 16 de juliol
Inauguració: divendres 8 de juliol, a les 18:30h
De diumenges a divendres a les 16h, 19h i 21:30h. Dissabtes a les 19h i 21:30h

Lloc: Centro de Extensión Universidad Católica


Pere Portabella

Pere Portabella és una figura imprescindible per a comprendre el desenvolupament del cinema independent a Espanya a partir dels anys seixanta. El seu cinema planteja una estreta vinculació entre la producció fílmica i les noves propostes formals de l'avantguarda artística del moment. Constitueix un projecte exemplar des de l'articulació dels valors artístics i polítics de l'obra, i elabora una estètica personal de la resistència, fortament vinculada a l'oposició antifranquista.

 

 

Comentaris a les pel·lícules del propi Pere Portabella.

Antoni Bayona
Rètol de No compteu amb els dits.

No compteu amb els dits

Aquest film està narrat utilitzant com a estructura narrativa les normes del cinema publicitari, i prenent com a “temps nou” de projecció cinematogràfica la sèrie de “spots” publicitaris que es passen a la majoria dels cinemes.

Les 28 seqüències del film tenen cadascuna, una acció autònoma i sempre tancada en si mateixa, i una unitat de temps limitada a les diverses durades dels “spots”: de 15 segons a 2 minuts.

El sistema de tancaments habituals en els espais de T.V., s'utilitzen com a pautes gramaticals.

La successió encadenada d'aquestes imatges-seqüències, formaran un bloc en el film, el qual es basa en els suggeriments que es poden provocar a l'espectador, al relacionar imatges i coses que en aparença, romanen aïllades “sense tenir gens a veure”.

D'establir aquestes vinculacions i de la intenció i sentit que s'orientin resulta la història d'aquest film.

Pere Portabella 1967

- Guió : Joan Brossa i Pere Portabella
- Fotografia: Luis Cuadrado
- Música: Josep M. Mestres Quadreny
- Pianista: Carles Santos
- Cap de Producció: J. Fernandez Cid
- Muntatge: Ramon Quadreny
- Script: Anne M. Settimó
- Enginyer de so: J. Sangenís
- Ajudant muntatge : Susana Lemoine

Rètol d'una pel·lícula de Portabella amb dibuix de Joan Miró.

Puente de Varsovia

Amb un " argument ", que es pot resumir en tres línies, em vaig proposar explicar una història oberta i suggeridora. L'atzar, un accident imprevisible interromp la història . Amb aquesta base i el propòsit d'atribuir a la imatge l'autèntic discurs del film, vaig realitzar " Puente de Varsòvia ", transgredint l'hàbit de fer cinema amb criteris narratius supeditats a les formes institucionals de producció heretats de la literatura. Acceptar que existeixen altres maneres possibles de veure i fer cinema. Assumir la poesia, la pintura o la música com a punts de referència per a servir-se d'ells i no només servir-los. I aquest procés comença en la fase prèvia del guió en tenir la primera idea , com quan una gota de tinta cau sobre una pàgina en blanc , el més semblat a una pantalla.

A partir d' una informació publicada en un periòdic , el cadàver d'un escafandrista trobat en un bosc cremat, va començar el Pont de Varsòvia . El guió va créixer en totes direccions fins a donar-se per acabat a si mateix .

Pere Portabella

- Guió: Pere Portabella, Octavi Pellisa i Carles Santos
- Diàlegs: Octavi Pellissa
- Director de Fotografia: Tomás Pladevall
- Música: Carles Santos
- Ajudant de Direcció: Pere Joan Ventura
- Script: Anne M. Settimó
- Productor Executiu: Joan A. González
- Cap de Producció: Lluís Puig
- Director Artístic: Pep Duran
- Segon Operador: Carles Gusi
- Muntatge: Marisa Aguinaga
- Enginyer de so: Ricard Casals
- So: SONOBLOK (Dolby Stereo)
- Laboratori i Imatge: FOTOFILM, S.A.

Rètol d' Informe general.

Informe general sobre algunas cuestiones de interés para una proyección pública

La idea central d'aquest film va tenir el seu origen en el mateix context on es pretén situar: el buit informatiu, fruit de la falta d'accés als mitjans de comunicació de masses d'importants sectors de l'opinió del país. I en la mesura que el cinema pot contribuir a elevar el grau de sensibilització per temes que són essencials per al futur de la nostra convivència ciutadana. Aquest llargmetratge no està plantejat com un document reportatge sobre el passat immediat, sinó tot el contrari. Pretén ser un intent de reflexió i aproximació a la nostra realitat partint de l'actualitat en la qual és indubtable s'han produït canvis substancials en el clima i el ritme i en el procés de creació del qual està compromès tot el país.

Aquest treball està concebut com un espai de projecció en el qual, per una banda, se li ofereixi a l'espectador la possibilitat de rebre una determinada informació, específica i puntual, i d'una altra, l'oportunitat d'assistir al desenvolupament d'un procés crític i polèmic que en forma de diàlegs-debat, mantenen determinades persones en intervenir i col·laborar en la realització d'aquest film, a partir d'una sola qüestió: com passar de la dictadura a un estat de dret democràtic.


Pere Portabella. Novembre de 1976

- Guió: Pere Portabella, Carles Santos i Octavi Pellissa
- Fotografia: Manel Esteban
- Música: Carles Santos
- Ajudant de Direcció: Anne M. Settimó
- Muntatge : José M. Aragonés
- Laboratori : FOTOFILM, S.A.
- So : SONIGRAF

 

Rètol de Nocturno 29

Nocturno 29

El plantejament narratiu de Nocturn 29, es basa en una sèrie o suites de situacions, aparentment inconnexes, que giren sempre entorn d'un desenvolupament temàtic, que dóna "cos" i unitat a la història sense recórrer per a això a la utilització d' una anècdota com a continuïtat argumental. Nocturn 29 té com a nus de la seva història un personatge central (Lucia Bosé ) que actua amb la seva presència com a fil conductor a través del qual l' espectador assoleix la coherència temàtica i el significat del film, amb una visió trencada , sincopada i càustica , però al mateix temps poètica. Es tracta d'un film realista , en el bé entès que en parlar de realisme em refereixo sempre a un realisme de resultats . En això consisteix la seva coherència.

Pere Portabella 1968

 

- Guió: Joan Brossa i Pere Portabella
- Fotografia: Luis Cuadrado
- Banda Sonora: Carles Santos i Josep M. Mestres Quadreny
- Cap de producció: J. Fernandez Cid
- Muntatge: Teresa Alcocer
- Ajudant de direcció: J.L. Ruiz Marcos

 

 Lugares como Poemas. Creación catalana en Chile © Institut Ramon Llull 2005 | Contacte | Mapa web       Amb la col·laboració de: