Projecte 25%

Sinopsi

Vuit persones en situació d'atur, que cobreixen l'espectre social més ampli possible, són fotografiades per Francesc Torres durant un temps de convivència d'entre una a dues setmanes. Durant aquest període, l'artista documenta la seva vida diària: n'hi ha que reciclen entre les ferralles, altres es dediquen a enviar currículums professionals, altres no estan fent res, aparentment, com si ja fos un estat assumit de la seva vida, altres busquen un canvi de vida professional, altres ajuden als que encara pateixen més, tots sobrevivint, sols o en família.

A més de la documentació visual del seu dia a dia, cadascun d'ells és fotografiat en un retrat formal. L'artista no compagina mai dues històries en paral·lel: comença a documentar a un dels participants només quan ha finalitzat el seu treball amb l'anterior.

Després d'aquesta primera mostra visual de la seva situació vital i econòmica, la cineasta Mercedes Álvarez filma les opinions de cadascun d'ells sobre l'art que els hi agrada, si juga algun paper, important o no, en la seva vida. Se'ls demana que prestin un objecte de contingut emocional que tinguin a casa (una pintura, una figura, una reproducció, etc.).

Finalment visiten individualment el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i allà escullen una obra de la col·lecció permanent entre totes aquelles que estan en condicions de viatjar, explicant perquè els ha interessat. Aquesta incursió en el museu és filmada per la cineasta i passa a formar part (com les imatges anteriors i els objectes personals) de la instal·lació. Les peces de la col·lecció del MACBA seleccionades per aquest procediment són també prestades per completar la presentació del projecte a la Biennal de Venècia. Els vuit aturats, com a subjectes actius de l'obra final, reben una remuneració econòmica per la seva participació i dedicació.

Jordi Balló, comissari


Xarxes socials