Del periodisme de qualitat
al periodisme especulatiu

Entre el gener de 2007 i el maig de 2008
van morir per vells o per malaltia, entre al-
tres, uns quants periodistes representatius
d’alld que al llarg de I'dltim segle s’ha con-
siderat el periodisme de qualitat: aquell que
no només ha honorat una professié neces-
saria per a 'esdeveniment i consolidacié de
la democracia i les llibertats, siné que ha
contribuit —com creu que ha de fer el bri-
llant periodista Jean Daniel- a revelar tot
alldo que els poders intenten quasi sempre
amagar o, si més no, desviar-ne I'atenci.
Probablement per aixd, aquesta professi6 és
«la millor del mén», en paraules de Gabriel
Garcfa Mdrquez, o «la més interessant»,
després de la literatura, segons Mario Var-
gas Llosa.

Voldriem recordar mitja dotzena de pe-
riodistes, d’alguna manera paradigmatics,
d’entre tots els que ens van deixar en aquell
any i mig. Comencem per Ryszard Kapus-
cinski, el reporter polones mort a Varsovia
el 23 de gener de 2007 a I'edat de 75 anys,
comunicador exemplar que ha llegat tota
una fzlosofia de ser per a un gremi de vega-
des un xic descregut i a voltes cinic: «per
ser periodista cal ser bona persona» o «els

Josep Llufs Gémez Mompart és catedratic d’Historia del
periodisme a la Universitat de Valencia i coeditor de
Historia del periodismo universal (Madrid, Sintesis,
1999).

Josep Lluis Goémez Mompart

cinics no serveixen per a aquesta profes-
si6», va dir reiteradament. Potser per aixd,
el nou alcalde de Londres, Boris Johnson
—que va ser un periodista rof (trampds)—,’
pot convertir-se en un politic espavilat,
com també Berlusconi, que ha perseguit
els bons periodistes italians que han gosat
denunciar les seves continues corrupteles i
prevaricacions.

Kapuscinski estava fascinat pel periodis-
me i per les seves possibilitats d’apropar-se
al mén, particularment el dels despos-
seits. Ell, que havia comengat a treballar
en 'Agencia Nacional de Noticies d’una
Polonia amb la censura ferria d’un régim
totalitari, va saber esquivar-la com altres
bons professionals ho han de fer amb
'autocensura i/o les fortes pressions dels
estats democratics. Després d’una primera
estada a I'India i a la Xina, al principi dels
anys cinquanta, el 1959 es va instal-lar a
I’Africa com a corresponsal de 'esmentada
agencia, fins a 'any 1981, tot fent conti-
nues escapades a Asia i América Llatina.
Fins a la seva mort es va dedicar a escriure
grans reportatges i extraordinaris treballs
periodistics en format de llibre, com ara
Lemperador, El Sha, LImperi o Eben.

El 4 de febrer de 2007, quan tenia 61
anys, moria d’un infart a Viena un dels pe-
riodistes més incomodes per als politics aus-
triacs: Alfred Worm. En un pais governat



per aliances espuries, Worm va investigar els
escandols de corrupcié i d’hipocresia, com
per exemple, el descobriment I'any 1980
del gran frau financer en la construccié del
principal hospital AKH de Viena. La lluita
contra la corrupcié economicopolitica li va
mereixer un reconeixement com el millor
periodista de 2006.

La neozelandesa Kate Webb, pionera de
les corresponsals de guerra en Vietnam, va
morir el 14 de maig de 2007, a Sidney, a
'edat de 64 anys, a conseqii¢ncia d’un can-
cer. Va ser molt valenta com a reportera de
conflictes bél-lics i tenia un especial talent
per ales paraules, com va recordar el perio-
dista Peter Arnett, guanyador d’un Pulitzer
per les seves croniques sobre Vietnam. Lany
1967 viatja pel seu compte a Saigon i als
pocs mesos va ser contractada per 'agencia
UPI com a corresponsal fixa per la qualitat
dels seus treballs, com ara els que revelaven
la implicacié dels oficials sudvietnamites en
el mercat negre.

Kate Webb va ser segrestada a Cambotja
per tropes nordvietnamites durant 23 dies i
inicialment fou donada per morta. Malgrat
la set, la fam, les infeccions i els durfssims
interrogatoris, en ser alliberada va declarar
que havia estat tractada amb cortesia; va
contraure la malaria i va arriscar la vida en
moltes ocasions. El 2001 es va jubilar com
a directora adjunta de I'AFP en Djakarta,
carrec que ocupava des de 1985, perque
ella mateixa es considerava «massa gran per
informar des de la primera linia» —I"Gnic
periodisme que li agradava fer. No es veia pas
com una persona dura, siné més aviat vul-
nerable, i contrariament a allo que es pen-
sa —deia—, ser debil havia estat la clau de su-
pervivéncia en circumstancies tan dificils.

El fundador de la revista alternativa
Actuel 1 de 'emissora lliure Radio Nova,

Jean-Francois Bizot, nascut a Parfs en una
familia de I'alta burgesia, moria el 8 d’octu-
bre del 2007, als 63 anys, d’'un cancer. Lany
1970, després d’haver treballat al setmanari
L’Express, va fundar amb uns amics —entre
ells, el destacat politic frances Bernard
Kouchner, cofundador de Metges sense
fronteres i Metges del mén— el mensual
underground Actuel, de llargs i excel-lents
reportatges. Aquesta revista, icona de la
contracultura a Franga, que va arribar a tirar
400.000 exemplars, volia —en paraules de
Bizot— «sorprendre, comprendre i sobretot
no donar llicons» en relacié amb els nous
moviments socials i els grups alternatius
(de génere, d’orientacid sexual, musicals...),
les formes de vida a les comunes, la cultura
negra als EUA o 'ecologia.

Una de les veus critiques més destaca-
des del periodisme italia, Enzo Biagi, que
quan va ser expulsat el 2002 de la RAI es
va convertir en el simbol de la repressié de
Berlusconi en els mitjans de comunicacid,
moria el 6 de novembre de 2007 a Mila, a
'edat de 87 anys. La seva actitud professio-
nalment honesta li va ocasionar problemes
amb diferents mitjans. Després d’haver mi-
litat en la Resistencia Partisana de la Segona
Guerra Mundial va comengar a treballar en
el diari de Bolonya 1/ Resto del Carlino i va
perdre la feina el 1951 per subscriure un
manifest contrari a la bomba atomica. El
1960 va ser acomiadat del setmanari Epoca,
per criticar durament el govern de ['ultra-
dreta Tambroni, i tres anys després el futur
president de la Republica italiana, Saragat,
el va expulsar de la direccié del telegiornale
de la RAI, acusant-lo de «comunista», encara
que ell sempre es va definir com «un so-
cialista sense partit». Després va treballar
als perivdics La Stampa, La Repubblica, 1/

Corriere della Sera 1 al setmanari Panorama,



perd va ser durant els anys noranta quan
alguns memorables programes de la RAI,
com ara I/ Fatto, el van fer molt popular
entre la ciutadania.

Finalment, el 2 d’abril de 2008 moria
als 92 anys Sir Geoffrey Cox, un reconegut
periodista —reporter a la Guerra Civil espa-
nyola per al periodic liberal antifranquista
News Chronicle— que va renovar la infor-
macié televisiva amb el programa «News
at ten» en el canal ITN britanic. Cox, que
havia estat corresponsal a diferents paisos
europeus, es va convertir en un dels pioners
dels telenoticies en introduir el 1967 el
primer informatiu de mitja hora per a una
audiencia massiva, a les deu de la nit, pro-
grama que va esdevenir quasi una institucié
nacional durant 32 anys. En destacar les
imatges en directe des del lloc dels fets, en
comptes dels butlletins insulsos que es feien
fins aleshores, aquest periodista, nascut a
Nova Zelanda i format académicament
a Oxford, va ser el precursor de la televisié
moderna.

LA FI DE REFERENTS
I LA PRIMACIA DELS TAURONS

La mort de tots aquests grans periodistes,
i de molts altres tal vegada menys cone-
guts, és un simptoma del final d’¢poca del
periodisme més brillant i socialment més
util? Podra reproduir-se el periodisme de
qualitat que tants bons fruits ha aportat a
la democracia i al progrés si van desaparei-
xent els mestres de la (bona) professié? Tot
i que les noves generacions de periodistes
acostumen a tenir més i millor formacié
—perqué no només han fet uns estudis
universitaris especifics, siné que sovint han
estudiat un postgrau i parlen un parell de

llengiies estrangeres—, cada vegada troben a
les redaccions dels mitjans menys veterans
d’aquells que, a més d’ensinistrar-los en les
bones practiques periodistiques, els puguin
orientar en el periodisme critic, rigords i
rellevant, tot mostrant-se com a model de
comportament, amb uns valors deontolo-
gics i unes actituds independents i no servils
amb els poders publics i privats.

Sense dubte, la manca de referents vius
prop dels joves periodistes és una qiiestié
preocupant, en un gremi cada cop més mi-
metic, menys interessat per la historia —so-
vint ni tan sols la propia— i més «imme-
diatista» i espectacular per culpa de la in-
fluencia d’uns relats més propers a I'info-
entreteniment o al groguisme (el periodisme
sensacionalista o0 no, que inventa i menteix
sense escrupols). Més encara, quan domina
Poligopolitzacié del sector mediatic i una
continuada substitucié dels tradicionals
patrons de premsa per gestors i executius de
grans grups multimedia: la propietat de les
empreses periodistiques cada cop menys
pertany a families o emprenedors amants
del negoci de les noticies, siné que ha pas-
sat a mans de societats sobretot de capital
especulatiu, procedent d’industries forca
alienes a la informacié que necessiten con-
trolar la informacié en benefici dels seus
negocis globals, ja siguin armes, energies,
immobiliaries, transgenics o blanqueig de
diner negre o brut.

Un parell de casos, a banda i banda de
I’Adlantic, exemplifiquen les repercussions
d’aquest nou ecosistema mediatic.

La plantilla del prestigiés setmanari
alemany Der Spiegel va forgar el novembre
de 2007 la sortida de Stefan Aust, el seu
director des de feia 13 anys. Tot i que sota la
seva direcci la revista havia mantingut uns
bons resultats, shavia reforgat encara més el



seu prestigi i la seva preseéncia en reportatges
a la televisié i Internet shavia consolidat,
els periodistes del Der Spiegel, amos del
50,5 % de les accions, van destituir-lo al-
legant que volien recuperar un lector més
jove, a través de bones idees fresques que
consideraven que Aust no podia aportar.
Der Spiegel, nascut el 4 de gener de 1947 i
que de vegades ha superat una tirada d’'un
milié d’exemplars, ha estat un referent del
periodisme de qualitat i d’investigacié en
alemany, amb la revelacié de corrupcions
politiques i de diferents escandols, com va
ser el cas del finangament il-legal dels partits
conegut com «[’afer Flick».

D’altra banda, Marcus Brauchli, direc-
tor de 'important rotatiu econdmic 7he
Wall Street Journal, va haver de dimitir I'abril
de 2008, quatre mesos després que aquest
perioddic passés a mans del magnat Rupert
Murdoch. El gegant de mitjans News Cor-
poration (175 capgaleres de premsa) de
Murdoch es va fer amb el control de Dow
Jones —empresa editora del diari finanger—
per una suma de 5.200 milions de dolars. La
dimissié de Brauchli, persona molt influent
en el mén de la premsa nord-americana,
ates que el Wall és el segon diari més venut
als EUA després de USA Today, es va produir
quan encara no havia complert un any en el
carrec, en substitucié de I'anterior director
Paul Steiger. Tots dos havien mantingut la
qualitat i independencia periodistica, perd
Rupert Murdoch ja havia advertit que volia
transformar 7The Wall Street Journal en un
diari més lleuger i amb més informacié po-
litica per competir, entre d’altres, amb 7he
New York Times. Un quants mesos enrere,
el potent grup Tribune —que publica entre
molts altres periddics el Chicago Tribune i
Los Angeles Times— va ser venut al magnat
immobiliari Sam Zell.

El taranna d’alguns nous zaurons de la
premsa d’aquest segle recorda el de fa un
segle, com ara l'artifex del model de perio-
disme groc William Randolph Hearts, extra-
ordinariament dibuixat en la superba pel-
licula d’Orson Welles Ciutadi Kane (1941).
Aquella llegenda ara podria equivaler al cas
de Conrad Black, el magnat canadenc que
durant les dues darreres decades del segle
passat fou admirat per controlar a través del
grup Hollinger mig miler de capgaleres de
periddics des de Toronto fins a Jerusalem.
Lord Black, que idolatrava 'exprimera mi-
nistra britanica Margaret Thatcher, va ser
acusat i declarat culpable el juliol de 2007
de tres greus delictes de frau que implicaven
35 anys de presé i una multa d’'un milié de
dolars, en descobrir-se que havia creat una
trama financera per apropiar-se il-legalment
de diner dels accionistes quan es desfeia de
capgaleres del grup.

LA INFORMACIO,
MERCADERIA ESPECULATIVA

Aquestes, com tantes altres transaccions
en el sector dels mitjans de comunicacid,
permeten pensar que per a alguns magnats
—als quals ja no els queda res de 'honorable
qualificatiu de «barons de la premsa», com
s¢’ls descrivia a ’Anglaterra del segle XIX—la
informacid, en plena societat de la infor-
macid, és simplement una primera materia
dels negocis especulatius a 'engros. Si la
informacié ha esdevingut una mercaderia
especulativa per a bona part dels empera-
dors mediatics, aixd explicaria I'orientacié
que ha agafat bona part del periodisme,
fins i tot de mitjans emblematics. Si es con-
firma aquesta hipdtesi, prou plausible, hom
podria parlar de periodisme especulatin,



semblantment com en altres moments de la
historia del periodisme s’han encunyat ex-
pressions com «periodisme interpretatiu»,
«periodisme sensacionalista», «periodisme
de qualitat» o «periodisme groc».

En aquest cas que ens ocupa, el «perio-
disme especulatiu» seria la fase superior
i sibil-lina del «periodisme groc» de nova
aparenga, pero lligat a mitjans de cert pres-
tigi, paradoxalment no populista siné d’'un
relatiu elitisme, la naturalesa del qual és
sobretot la propia d’'una mateixa matriu
economicofinancera basada en I'especula-
cié; és a dir, moure actius (noticies) d’'un
costat a un altre sense parar massa atencié
en el nucli significant del sentit de la no-
ticia, siné entenent aquesta com un in-
tangible en tant que valor de canvi un cop
anul-lat el seu valor d’ds.

Es fa dificil pensar que a alguns d’aquests
taurons mediatics els preocupi la informa-
cié en el sentit profund que legitima la
tasca periodistica. Ans al contrari, alldo que
sembla emergir del seus procediments i de
les seves estrategies de compra i venda —i,
conseqiientment, de les repercussions que
aquest remolf implica sobre el periodisme
i els periodistes— és que I'intangible és el
prestigi simbolic o el renom de la capgalera,
alldo que permet intercanviar. La desnatura-
litzaci6 progressiva del tipus de periodisme
és la manera d’anar buidant de sentit i de
contingut el periodisme que fins aleshores
s’havia practicat, sovint justificat en els nous
lectors, les noves modes i els nous temes. Tot
plegat, quasi sempre més lleuger, més vistés,
més divertit, més sorprenent, més aco-
lorit, més agil... en definitiva, més trivial.

Després d’anys d’un cert &xit —encara
que amb diverses crisis— del diari radical es-
querrds frances Libération —nascut el 1973
i fundat, entre altres, per Jean-Paul Sartre

i Michael Foucault—, 'historic director
Serge July va deixar la direccié el 2006 en
mans d’un antic redactor del mateix rotatiu,
Laurent Joffrin. La recapitalitzacié amb 15
milions d’euros destinats a fer-lo sortir de la
darrera crisi financera va suposar paradoxal-
ment I'entrada —en el diari hereu del Maig
del 68 parisenc— del magnat Edmond de
Rothschild. Tot i que aquest multimilionari
va assenyalar que no modificaria la linia
editorial, va exigir el segiient: I'esmentat
canvi del director, que havia estat I'anima
del periddic i responsable d’un enorme crei-
xement durant I'¢poca de Miterrand, i un
canvi de disseny a tot color i més dinamic.
La nova maqueta —que pretenia convertir
Libération en un diari «<més seductor, més
clar, més optimista, més obert i més hu-
mil»— inclou novetats com ara 'anomenat
«Contre-journal», que recull opinions dels
internautes, o bé un apartat de «Making
of» que explica els secrets de 'edicié del
dia, com també la imposicié d’articles més
curts i de més imatges.

EL SECTARISME S’IMPOSA
D’UNA MANERA O UNA ALTRA

Laltra estratégia que s'imposa com a férmu-
la de marqueting és hereva de la logica de
les audiéncies de la televisié: donar al prblic
allo que vol certa majoria, escassament exi-
gent i critica, que sembla voler divertir-se
fins a morir (en paraules de Neil Postman)
o que palesa '’hedonisme de masses (que
deia Pier Paolo Passolini) i que, de vegades,
tant li fa un diari com un altre, gratuit o
de pagament, sempre que no sigui massa
pesat, massa complex, massa politic o mas-
sa cultural. Aquesta translacié d’unes mo-
des audiovisuals a la premsa escrita (en



paper o digital) es fonamenta sobre la
fal-lacia que cal orientar la informacié en
funcié d’allo que el lector vol llegir, tot
adaptant la realitat social a una de mediatica
que no grinyoli amb les creences (fortes o
topiques) d’un lector tipus d’una determi-
nada ideologia o sensibilitat. El model de la
cadena Fox nord-americana, caracteritzada
per un periodisme sectari, seria el millor
exemple a l'altra banda de 'Atlantic, com
una emissora de radio i un diari de Madrid
prou coneguts serien també prou represen-
tatius, a 'Estat espanyol.

En sintonia amb aquesta tendéncia,
un parell de religions monoteistes malden
esforgos i molts diners per tenir o reforgar
mitjans d’observanca espiritual ortodoxa.
Aix0 passa amb la nova cadena de televisié
Mohamed VI del Sant Alcord, creada el
juny de 2006 al Marroc amb l'objectiu
de formar imams a les mesquites, com ho
havia fet la radio alcoranica. També amb
el projecte de crear una xarxa mundial de
televisions catoliques, arran del I Congrés
de Televisions Catoliques celebrat a Madrid
Poctubre de 2006. Mig any després es va
saber que l'església catolica preparava una
mena de CNN del Papa, multicanal (Tv,
Internet, telefonia mobil) en sis llengiies i
adrecada a una audiéncia potencial d’una
vintena de milions d’usuaris. Es va batejar
amb el nom H2O per simbolitzar la «purifi-
cacid, salvacid i vitalitav, es presentava com
a independent del Vatica, perd amb «les
exigencies dels catolics sobre la informacié
de I'Església al mén».

Cent anys després de les reaccionaries
campanyes de la «bona premsa» catolica
que, a més de perseguir per tots els sistemes
(assemblees, conferencies, opuscles, predi-
cacié, manifestacions, consignes en els con-
fessionaris, amenaces d’excomunid, etc.) la

premsa plural i democratica europea, van
crear una potent xarxa de mitjans de comu-
nicacié per contrarestar-la, ara la jerarquia
eclesiastica catolica no només esta infiltrada
i és posseidora de molts mitjans arreu del
moén (semblantment als lobbies jueus), si-
né que a més vol tenir la seva megaca-
dena de televisié orbi et orbe com la tenen
algunes de les esglésies evangeliques.

Evidentment, en 'ambit musulma, les
possibilitats d’un bon periodisme sén extre-
madamentlimitades, especialmenten els mit-
jans audiovisuals. I la gran esperanga d’'un
canvi en el panorama mediatic des de la fi
de 1996, quan es va posar en marxa el canal
qatarf Al-Jazira, ha rebut pressions de tota
mena, d’Orient a Occident, precisament
per informar de forma rigorosa.” El seu
caracter independent i plural (el lema de
la cadena és «l’opinié... i el seu oponent»
i entre els seus periodistes arabs hi ha una
quinzena de diferents nacionalitats i orien-
tacions) ha estat reconegut per cinquanta
milions d’espectadors dels paisos arabs i,
des del 15 de novembre de 2006, per mil
milions d’espectadors d’arreu del mén
gracies al seu canal internacional (AJI) en
llengua anglesa.

Periddicament hi ha hagut atacs a Al-
Jazira per tal d’'impedir el seu periodisme.
Pressions a 'emir de Qatar per part dels
EUA i dels regims arabs; bombardeigs a les
seves seus de Kabul i Iraq, censura a Tunis,
Algeria i el Marroc, o expulsié dels seus
corresponsals en diferents capitals arabs.
També shan creat cadenes per competir
amb ella, com és el canal arab de la BBC, de
la nord-americana Al-Hurra o la saudita Al-
Arabiyya.? Des dels primers mesos de 2008,
Al-Jazira ha anat suavitzant el seu llenguatge
i retallant algunes informacions, a més dels
dos habituals tabus informatius (Qatar i



Arabia Saudita), probablement arran de
I'acord dels 22 ministres de Comunicacié
de la Lliga Arab, que el febrer de 2008,
reunits al Caire, van adoptar una posicié
ferma davant «d’alguns canals via satel-lit
que s’han apartat del cami correcte».

En aquest estat de coses sembla que el
poder ja no esta tant en la informacid siné
en la desinformacid, com explicava molt bé
fa uns pocs anys José Vidal-Beneyto:

La comunicacid s’ha convertit en publicitat;
i la comunicacié politica, en propaganda.
Per operar aquesta conversid ha estat ne-
cessari que la informacid es transformés en
desinformacid, és a dir, que el coneixement
i transmissié de I'esdevenir real no fossin
possibles, perque les dades disponibles es
referien a una altra realitat, produida per
falsificacié. Desinformar no és només infor-
mar malament o manipular la informacié;
és imposar una determinada informacid tot
fent impossible que pugui existir qualsevol
altre que ofereixi continguts diferents als
seus. Es tracta d’un procés de falsificacié
progressiva que desemboca en una falsedat
radical.®

En lesfera publica mediada i en la seva
repercussié sobre 'opinié publica ha estat
sovint acceptat que el poder requeia en la
informacid, perd, com acabem d’assenya-
lar, ja fa un cert temps que no es pas aixi.
Per tant, la funcié del periodisme queda
molt ferida, ates que com bé expliquen
dos reconeguts periodistes i analistes nord-
americans de la realitat actual, Bill Kovach
i Tom Rosenstiel, «el proposit principal del
periodisme és proporcionar als ciutadans la
informacié que necessiten per a ser lliures
i capacos de governar-se ells mateixos».”
Darrerament aquesta malaltia informativa

sha anat agreujant, perque cada cop més
es practica un «periodisme sense informa-
cié»,® com demostra un excel-lent estudi
dirigit pel socioleg Félix Ortega. Tot i que
la investigacid esta referida al cas espanyol,
no hi ha dubte que bona part dels plante-
jaments i de les conclusions a queé arriben
aquests comunicolegs sén habituals en el
periodisme mundial: un periodisme del
qual la informacié —en tant que descripcié
i explicacié dels fets i dels esdeveniments—
practicament desapareix, i és substituida
per tot tipus de rumors, especulacions,
tergiversacions, invencions i ocultacions
al servei de l'autoreproduccié mediatica
per tal d’atrapar sempre els receptors i, en
ocasions, amb finalitats inconfessables.

Tanmateix, la pérdua de qualitat de la
premsa és general, fins i tot de bona part
de la que ha estat considerada de qualitat. I
aix{ ho ratificava Alan Rusbridger, director
del destacat diari britanic 7he Guardian:
«Els periddics seriosos van a la baixa. Avui
es tendeix a fer un tipus de periodisme
que trivialitza la realitav.” Dos dies abans,
aquest mateix periodista parlava de com ara
es dissenyaven les portades per tal d’atrau-
re els lectors, i posava dos exemples de la
premsa de referéncia anglesa: la primera
pagina de The Times que dedicava —en
Iedicié del 27 de setembre de 2007— dues
terceres parts a I'entrenador de futbol José
Mourinho i asegurava que aixd hagués
estat impensable fa vint anys, i la portada
del prestigiés rotatiu The Independent que
buscava atraure I'atencié amb una historia
en la portada que no tenia res a veure amb
I'agenda informativa del dia.?

Tot aixd és conseqiiencia —en paraules
de Vargas Llosa— del procés de groguisme
i del sensacionalisme de la premsa actual,
«el cancer de la premsa, principalment en



les societats obertes».” Amb anterioritat,
Iescriptor perua ja havia apuntat que una
de les amenaces del periodisme és que es
converteixi en entreteniment, i encara afe-
gia: «Molts mitjans han alleugerit i frivo-
litzat els seus continguts, com a Gnic mitja
de conquistar o retenir el public. Aixd em
sembla molt perillés. Si el periodisme es
converteix Gnicament en entreteniment,
és una abdicacié».'” Aquest deteriorament,
no obstant, també deriva de les condicions
de treball dels professionals del periodis-
me, com apunta Ignacio Sotelo: «les redac-
cions cada cop més exigiies i els baixos
sous repercuteixen en la qualitat de la prem-
sa, que, en perdre credibilitat i interes, perd
lectors».'!

ELS DANYS COL-LATERALS
D’UN PERIODISME DEVALUAT

Més enlla dels canvis tecnologics, derivats
del desplegament de la premsa digital
gracies a Internet i de la proliferacié de
premsa gratuita ben feta, la depreciacié
de la inversié en el periodisme en termes
econdmics ja fa anys que esta conformant
una forta reestructuracié del sector. I els pa-
trons dels mitjans, com inspirats en aquella
«Natural history of the newspaper» (1923)
de Robert Park, segons la qual el periddic
més que una institucié és un organisme
viu que lluita per I'existencia, I'adaptacié i
busca 'augment de vendes a través d’atreure
Iatencid; fan tot allo que calgui per tal de
subsistir. En aquest fer i desfer, perd, deixen
de banda que la premsa, la informacié, no
és una simple mercaderia: no és només una
institucié social siné que és un bé public
necessari per al progrés social i per a la
democracia. En conseqii¢ncia, el mal ts de

la informacié malmet el civisme i degenera
la vida social.

Eljuny de 2007 el grup News Corpora-
tion, propietat del magnat australia Rupert
Murdoch, va anunciar 'acomiadament
de 90 periodistes dels seus quatre diaris
britanics per tal de reduir costos. Aixo va
afectar el 6,5 % de la plantilla de 7%e Ti-
mes, The Sunday Times, News of the World
i The Sun que, en conjunt, sumen prop de
1.400 periodistes. El febrer de 2008 7he
New York Times, que ocupa 750 periodistes,
va decidir retallar la seva plantilla en 100
redactors, tot i que I'editora del diari —que
també és propietaria del Boston Globe i del
International Herald Tribune— va obtenir
uns beneficis nets de 143 milions d’euros,
malgrat la pérdua de vendes d’un 4,7 %
dels seus diaris. I I'abril de 2008, el grup
Le Monde va anunciar la supressié de 85
llocs de la redaccid, dels 320 periodistes
que té aquest diari frances, que tres anys
abans ja havia reduit la seva plantilla. Per
lluitar en contra d’aquesta reestructuracio,
els professionals de Le Monde van fer alguns
dies de vaga, la qual cosa va suposar que no
sedités el diari.

Tal vegada, la primera oposicié pro-
fessional destacada a aquestes reduccions
del cos periodistic de mitjans de referéncia
d’aquest segle, sense suficient justificacié i
emmascarant-se de crisi, la va protagonitzar
Dean Baquet, director de Los Angeles Times.
Aquest respectat i intel-ligent periodista,
guanyador d’un premi Pulitzer en la seva
joventut professional, va ser acomiadat el
novembre de 2006 de la direcci6 del diari
california per oposar-se al retall d’un cente-
nar de llocs de treball a temps complet i, a
més, fer-ho public. El director gerent, que
va fer costat a Baquet, també va ser acomia-

dat dies després. El geni decidit de Baquet



es va expressar fins a I'dltim moment; dalt
del seu escriptori, va acomiadar-se dels seus
companys amb aquestes paraules: «Vosal-
tres teniu la creativitat, la intel-ligéncia, el
coratge i els desitjos d’assumir riscos per
seguir fent el periodic encara millor d’allo
que és»."?

Els riscos de la davallada de la qualitat
informativa, per algunes de les principals
raons esmentades, com també d’una in-
formacié que de vegades no és tal infor-
macié, siné desinformacié o trivialitat, esta
implicant problemes seriosos que han fet
reflexionar també el lingiiista, critic literari,
novel-lista i assagista italix Umberto Eco
sobre l'actual societat anomenada «de la
informacié i del coneixement»:

Labundancia d’informacié sobre el present
no et permet reflexionar sobre el passat.
[...] Cabundancia d’informacié sobre el
present és una perdua i no un guany. [...]
Un dels nostres problemes contemporanis
és 'abundancia d’informacié irrellevant i
la dificultat de seleccionar-la [...] Els perio-
dics tenen moltes pagines, no molta infor-
macié. Sobre el mateix tema hi ha quatre
articles que potser diuen el mateix... Exis-
teix 'abundancia d’informacid, perd també
I’'abundancia de la mateixa informacid.
[...] Acudim a Internet per a contixer les
noticies més importants. La informacié dels
periddics serd cada vegada més irrellevant,

més diversié que informacié."?

En les societats avangades i obertes,
el benestar informatiu-comunicatiu és
imprescindible per al desenvolupament
social i 'avang de la democracia delibera-
tiva. De la mateixa manera que en la nova
societat —d’economia globalitzada i de
cultura mundialitzada— és absolutament

necessari optar per la innovacié, en el camp
del periodisme la innovacié passa ineludi-
blement per la qualitat de la informacid.
Perqué aquesta pugui ser qualitativament
interessant des d’un punt de mira social
ha de ser util, rellevant (no ho confongueu
amb ensopida), és a dir, ha de contribuir a
explicar el nostre mén complex. Tanmateix,
el periodisme que sembla imposar-se no
sinclina suficientment —llevat d’excepcions
notables— per la qualitat informativa —per
la seleccié de pocs i decisius temes tractats
glocalment (globalment i localment alhora)
amb amenitat reveladora—, siné per una
saturacié de trivialitats glamouroses o carrin-
clones, tot convidant-nos simpaticament a
una participacié quasi pueril: «comenti la
noticia», «envii un sms», «voti per un tema,
«expliqui el seu cas»... Tot plegat sembla
que gaudim més del joc, participativament
poc decisiu, que d’exigir una informacié
profitosa que afavoreix el coneixement
individual i col-lectiu, sense adonar-nos
massa que la qualitat de la informacié és a
hores d’ara un nou dret public. O

1. Alexander Boris de Pfeffel Johnson (1964), tot i la
seva exquisida educacié a Eton i Oxford, el 1987
va ser acomiadat de 7he Times per falsificar unes
cites del seu padrf quan era redactor en practiques.
Després va entrar al periddic dreta The Telegraph
on va arribar a comentarista, i el 1999 va deixar
aquest periddic i se’n va anar a dirigir el magazine
de centre-dreta The Spectator, d’on va plegar el
2005 per dedicar-se a la politica, i a participar en
programes d’humor a la televisié gracies a la seva
esmolada llengua.

2. Mohammed El-Nawawy i Adel Iskandar (2003):
Al-Jazeera. The Story of the Network that is Rartling
Governements and Redefining Modern Journalism,
Cambridge, MA, Westview Press.

3. Olfa Lamloum (2006): Al-Jazira, espejo rebelde y

ambiguo del mundo drabe, Barcelona, Hacer.




. José Vidal-Beneyto (2004): «Las armas de falsedad
masiva (I)», £/ Pats, 03/04/2004, p. 4.

. Bill Kovach i Tom Rosenstiel (2003): Los elementos
del periodismo, Madrid, Santillana, p. 24.

. Félix Ortega (coord.) (2006): Periodismo sin informa-
cidn, Madrid, Tecnos.

. Declaracions recollides per £/ Pafs, en una cronica
de ML.R.S. des de Segovia, «Los periédicos miran
hacia Internet», 30/09/2007, p. 43.

. Entrevista del corresponsal Walter Oppenheimer
d’El Pais a Londres a Alan Rusbridger, director de
The Guardian: <Nunca querremos ser triviales»,
28/09/2007, p. 50.

. Mario Vargas Llosa (2008): «El cuarto poder», £/ Pas,
04/05/2008, p. 33.

10.

11.

12.

13.

Destacat a E/ Pafs, amb el subtitol «Los retos de Vargas
Llosa», dins de la cronica de Lali Cambra, des de
Ciudad del Cabo, «La difusién de periddicos en
el mundo crecié un 2,3% en 2006», publicada en
Iedicié del 05/06/2007.

Ignacio Sotelo (2007): «El desplome del cuarto
poder», El Pats, 02/11/2007, p. 10.

Cronica de Carlos Rajo, des de Los Angeles, a E/
Pais: «El director de Los Angeles Times, despedi-
do por oponerse a un recorte de la la plantilla,
09/11/2006, p. 40.

Entrevista de Juan Cruz, en E/ Pais Semanal, ndim.
1644, amb fotografia de Jordi Socfas, a Umberto
Eco: «El que se sienta totalmente feliz es un creti-

no», 30/03/08, pp. 46 i 47.

subscriu-te a Metode

Si et subscrius ara a la revista podras escollir com
aregal de benvinguda el llibre Els nostres natura-
listes, de Josep M. Camarasa i Jesus |. Catala, segon
titol de la colleccié MonoGraFiEs MiTopE. Siho
prefereixes, podras triar també entre el DVD amb
els 50 primers nimeros de Metopg, la samarreta
dissenyada per Artur Heras amb el lema «Cultivar
la ciéncia» o el llibre Albert Einstein. El seu segle

i la seua ciéncia.

CIENGIA

http;//www.revistametode.com
SUBSCRIPCIONS:

Servei de Publicacions de la Universitat de Valéncia. Carrer Arts Grafiques 13, Valencia 46010. Tel.: 96 386 45 61.
Preu Subscripcié anual 2008 (4 niimeros I’any): 22€ per a Espanya, 35€ per a l'estranger

Revista de Difusio de la Investigacio ® Primavera 2008






