Intel·ligència
artificial
i ensenyament
de la llengua:

implicacions i
aplicacions



39es JORNADES INTERNACIONALS
PER A PROFESSORAT DE CATALÀ


Universitat Jaume I de Castelló. Del 15 al 18 de juliol de 2025

DIMARTS, 15 DE JULIOL

Sala d’actes de l’Escola de Doctorat i Consell Social de la Universitat Jaume I

15.30 h | Acreditació dels participants

16.00 h | Sessió inaugural

Eva Alcón Soler, rectora de la Universitat Jaume I
Pere Almeda i Samaranch, director de l’Institut Ramon Llull

16.30 h | Diàleg inaugural “La Intel·ligència Artificial: entre el recel i la fascinació”

Amb Albert Sabater Coll, Universitat de Girona, i Ramon López de Mántaras i Badia, Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)
Presenta: Josep-Anton Fernàndez, director de l’Àrea de Llengua i Universitats de l’Institut Ramon Llull
Modera: Marilisa Birello, Universitat Autònoma de Barcelona

17.30 h | Sessió informativa per al professorat de la Xarxa Llull

19:00 h | Itàlia tradueix Mar i cel: com es va gestar el projecte

Emanuela Forgetta, Universitat Suor Orsola Benincasa

19.20 h | Cercant xarxa (primera part)

21.00 h | Sopar i bingo musical amb la DJ Trapella

Jardí dels Sentits

DIMECRES, 16 DE JULIOL

Facultat de Ciències Humanes i Socials

09.00 h – 10.30 h | Tallers externs (sessions simultànies)
Els participants han d’assistir a dos tallers, un de 9.00 h a 10.30 h i l’altre d’11 h a 12.30 h


Aula 1008
T1. La IAG per parlar: repensar l’ensenyament de les habilitats orals
Joan-Tomàs Pujolà Font, Universitat de Barcelona

Aula 1009
T2. Repensem l'avaluació: reptes i oportunitats amb la IA
Sonia Sáez Galindo, Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

Aula 1015
T3. Crea, adapta i personalitza: IA generativa per a l'ensenyament de la llengua escrita
Alícia Martí Climent, Universitat de València

10.30 h – 11.00 h | Pausa

11.00 h – 12.30 h | Tallers externs (repetició)

12.45 h – 13.25 h | El programes de recerca de l’Institut Ramon Llull

Aula Magna

13.30 h – 13.50 h | Les associacions internacionals de catalanística

Aula Magna
Immaculada Fàbregas Alegret, Association Française des Catalanistes
Beth Caygill, Anglo-Catalan Society
Emanuela Forgetta, Associazione Italiana di Studi Catalani
Esther Gimeno, Deutscher Katalanistenverband

13.50h | Cercant xarxa (segona part)

14.00 h – 15.30 h | Dinar

15.30 h – 17.00 h | Reunions internes del professorat amb els representants de l’Institut Ramon Llull a l’exterior

Aules 1004 – 1005 – 1008 – 1009 – 1015 – Aula Magna

17.30 h – 21.00 h | Poesia entre vinyes

Clos d’Esgarracordes, les Useres
Punt de trobada ÀGORA

DIJOUS, 17 DE JULIOL

Facultat de Ciències Humanes i Socials

09.00 h – 10.30 h | Tallers interns (sessions simultànies)
Els participants han d’assistir a dos tallers, un de 9.00h a 10.30h i l’altre d’11h a 12.30h

Aula 1005
T1. Mites i llegendes com a eina d’aprenentatge a l’aula de CLE
Júlia Rocas Sumoy, Universitat de Lió 2

Aula 1008
T2. La intercomprensió entre llengües romàniques al servei de la promoció del català a l’àmbit universitari: principis metodològics i eines didàctiques
Francesc Calvo del Olmo, Universitat de Múnic

Aula 1009
T3. La cultura catalana, tot un tema: a punt per a un curs interdisciplinari, comparatiu i transversal
Marc Lladó Sureda, Universitat Humboldt de Berlín

Aula 1015
T4. Traducció audiovisual: com, quan i per què subtitular
Lluís Múrcia i Tordera, Universitat de Regensburg

Aula Magna
T5. Vers a vers: ensenyar català com a llengua addicional amb un taller poètic
Jordi Clopés Garrell, Universitat de Granada

10.30h – 11.00h Pausa

11.00 h – 12.30 h Tallers interns (repetició)

12.45 h – 13.50 h | Yes We Com: estratègies de comunicació per a la dinamització dels estudis catalans a les universitats de l'exterior

Institut Ramon Llull
Aula 1008

13.50 h | Xarxa localitzada

14.00 h – 15.30 h | Dinar

15.30 h – 18.00 h | Reunió interna del professorat

Aula Magna

DIVENDRES, 18 DE JULIOL

Facultat de Ciències Humanes i Socials

09.00 h – 10.00 h | Sessió amb el professorat de la Xarxa Llull

Aula Magna

10.15 h – 11.15 h | Presentacions. Bloc 1 (sessions simultànies)
Els participants han d’assistir a una de les dues taules d’aquest primer bloc

Aula 1004 - Taula 1. Cultura
Gegants, falles i bèsties traspassen fronteres: aplicacions de les imatges generades amb IA
Núria Bosch Asensio, Universitat Eberhard Karls de Tübingen

“A la recerca del pergamí perdut”: un viatge interactiu per integrar continguts culturals i literaris a l’aula
Ester Martí Sentañes, Universitat de Sàsser

Aula 1008 -Taula 2. Llengua
Sentim i escoltem: una proposta d’acompanyament de la comprensió auditiva
Georgina Álvarez Morera, Universitat d’Oxford

Ensenyament i intercomprensió de llengües: una proposta a partir d’El petit príncep
Albert Tomàs Monsó, Universitat de Lilla

11.15 h – 11.45 h | Pausa

11.45 h – 12.45 h | Presentacions. Bloc 2 (sessions simultànies)
Els participants han d’assistir a una de les dues taules d’aquest segon bloc

Aula 1004 - Taula 3. Literatura
De la lectura a l’escena: un projecte interuniversitari de creativitat i reflexió literària a partir de L’imperatiu categòric de Victoria Szpunberg
Anna Cristóbal Lecina, Universitat d’Alcalá de Henares
Jordi Clopés Garrell, Universitat de Granada

Els desperfectes i el rendiment dels textos literaris a l’aula de CLE
Elena Casas Cortada, Universitat Masaryk de Brno

Aula 1008 -Taula 4. Mediació lingüística
L’assertivitat lingüística i processos d’alterització als territoris catalanoparlants
Valentina Neuwirth, Universitat de Viena

Traducció: una assignatura a cavall de la llengua i la literatura
Michal Brabec, Universitat Masaryk de Brno

13.00 h – 13.15 h | Sessió de cloenda

Aula Magna
María del Carmen Lázaro Guillamón, vicerectora de Cultura, Llengües i Societat de la Universitat Jaume I
Francisco Javier Vellón Lahoz, degà de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de la Universitat Jaume I
Josep-Anton Fernàndez i Montolí, director de l’Àrea de Llengua i Universitats de l’Institut Ramon Llull

Protagonistes