Barcelona, 25,26 i 27 de juliol a CaixaFòrum
 logo
logo2


XX Jornades Internacionals per a Professors de Català

Rodolf Sirera

Rodolf SireraNascut a València el 1948 i llicenciat en Història per la Universitat de Valèn¬cia, on cursa també estudis de filologia espanyola, participa des de finals de la dècada dels seixanta en el moviment del teatre independent. Crea i dirigeix el grup Centre Experimental de Teatre, després El Rogle, fins la seua desaparició (1976). Col·labora com a crític teatral en diferents publicacions periòdiques (Cartelera Turia, La Marina, Destino, Serra d’Or, Primer Acto, etc.)

El 1979 és anomenat Co-Director Artístic del Teatre Principal de València, i el 1981 Director dels Teatres de la Diputació (Teatre Principal, Sala Escalante, i fes¬tival Sagunt a Escena, que crea). El 1984 passa a dirigir el Servei de Música, Teatre i Cinematografia en la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, lloc que ocupa fins el 1988.

Entre 1988 i 1990 publica novament articles sobre teatre i col.laboracions li¬teràries, entre altres al setmanari El Temps, i al diari Levante, tots dos de València. El 1990 torna al Teatre Principal de València en qualitat de Director Gerent, càrrec que exerceix fins a gener de 1993. El setembre d’aquest mateix any es reincorpora a l’administració autonòmica, i és anomenat Cap del Servei de Promoció Cultural i Mitjans Àudio-visuals en la Conselleria de Cultura, càrrec que ocupa fins a octubre de 1995.

Ha estat també, dues vegades (1987-88 i 1989-92), membre del Consell Rec¬tor de l’Institut Valencià d’Arts Escèniques, Cinematografia i Música (IVAECM), i entre 1985 i 1993 Conseller de Número de la Institució Valenciana d’Estudis i Investigació (IVEI). En el camp docent, ha estat professor visitant a la Universi¬tat de Chicago (tardor de 1987) i, durant quatre anys (1990-93), professor asso¬ciat de Literatura Espanyola a la Universitat de València. Ha realitzat i publicat articles i treballs d’investigació sobre diversos dramaturgs, entre ells l’edició del teatre complet de l’autor valencià del segle XIX Eduard Escalante, en col·laboració amb Josep Lluís Sirera. Actualment és Conseller de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE), i director del Màster en guió de televisió, en la Universitat Internacional Menéndez y Pelayo de València.

Com a autor teatral ha escrit quaranta obres teatrals de diferents formats i extensions, totes publicades, algunes d’elles escrites en col.laboració amb el seu germà Josep Lluís. Ha obtés nombrosos premis, entre els quals el Sanchis Guarner, Carlos Arniches, Ignasi Iglesias, Ciutat de Barcelona, Ciutat de València de la crítica, Ciutat de Granollers, Ciutat d’Alcoi, Premi Born de Teatre, Teatre Principal de Palma, Premi de Teatre de la Comunitat Valenciana, i, quatre vegades, el premi Serra d’Or de la crítica. El 1997 la Generalitat de Catalunya li atorgà el Premi Nacional de Teatre.

Té diverses obres traduïdes al castellà, francés, anglés, italià, portugués, polonés, eslovac, grec i hongarés, i estrenades en aquests idiomes. Ha re¬alitzat també versions i traduït textos, entre altres d’Ibsen, Shakespeare, Pirandello, Bill Man¬hoff, Jerome Kilty, Jean Cocteau, Albert Camus i William Gibson. Algunes de les seues obres han estat també emeses per televisió i ell mateix treballa des de 1995 en aquest mitjà com a guionista de sèries de ficció.

Entre les seues obres destaquen Plany en la mort d’Enric Ribera (1972); El brunzir de les abelles (1975, en col.laboració amb Josep Lluís Sirera); El verí del teatre (1978); Bloody Mary Show (1979); La primera de la classe (1983); Funció de gala (1985); Cavalls de mar (1986, en col.laboració amb Josep Lluís Sirera); Indian Summer (1987), l’òpera El triomf de Tirant (1991), amb música d’Amand Blanquer i llibret escrit conjuntament amb Josep Lluís Sirera; La caverna (1993); Maror (1994); Punt de fuga (1999), Silenci de negra (2000), novament en col·laboració amb Josep Lluís Sirera, La mirada de l’alquimista (2002), finalista als Premis Nacionals de Literatura Dramàtica, i Raccord (2004). La seua adaptació per al teatre de la novel·la d’Albert Camus La caiguda, posada en escena per Moma Teatre, va obtenir el premi Max Aub al millor text o versió als Premis de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana 2003 i va ser nominada als Max del mateix any, guardó que va guanyar el 2006 per la seua darrera obra, Raccord.

© Institut Ramon Llull 2006 | Contacte | www.llull.com    
 Amb la col·laboració de: