Institut Ramon LLull

Faberllull explora els reptes de l’ensenyament de les llengües com el català en un món multilingüe i digital

15/09/2026

Durant una setmana, reuneix un grup d’investigadors i acadèmics per compartir iniciatives i projectes relacionats amb l’ensenyament-aprenentatge de les llengües mitjanes i/o en contextos de minorització. Els residents també visitaran centres educatius olotins per veure la gestió del multilingüisme a les aules.




Faberllull reuneix fins divendres un grup d’investigadors nacionals i internacionals per explorar els horitzons i els reptes que planteja l''ensenyament i l''aprenentatge de les llengües en un món multilingüe i digital. El programa proporciona un espai físic i intel·lectual perquè els participants puguin explorar, proposar i aprofundir en iniciatives que apropin la recerca teòrica a la pràctica i que propiciïn la transferència de coneixement.

La residència fa una atenció especial al cas de l’ensenyament-aprenentatge de les llengües mitjanes i/o en contextos de minorització, com el català. Un dels objectius centrals de la residència és facilitar col·laboracions entre els investigadors convidats, perquè puguin explorar i compartir iniciatives i projectes locals i internacionals que es podrien implementar amb èxit per a altres llengües i en altres contextos.

L’estada està impulsada per l’Institut Ramon Llull, que promou l’ensenyament del català a universitats i centres d’estudis superiors a través d’una xarxa estable, la Xarxa Llull, formada per unes 130 universitats d’arreu del mon que compten amb més de 7.000 estudiants matriculats.

Programa d''activitats

Durant aquesta setmana, els residents combinaran els debats sobre sociolingüística i l''adquisició de segones llengües amb visites a centres escolars olotins per conèixer de primera mà com s''ensenya català a persones que no el tenen com a primera llengua. Dimecres, es desplaçaran fins a l''Institut Escola Greda per observar la gestió del multilingüisme a les aules i reunir-se amb els docents. Dijous, visitaran l''Escola d''Adults de la Garrotxa i el Consorci per a la Normalització Lingüística, on els explicaran els reptes amb què es troben i la metodologia acadèmica que utilitzen.

Dijous, a les 19 h, participaran d''un acte obert al públic a la seu d''Òmnium Garrotxa. Amb el títol "Investigar, ensenyar i aprendre llengües en un món multilingüe i digital. Preguntes recurrents, respostes fonamentades", l''activitat es planteja com un diàleg obert amb el públic on es debarà qüestions com l''ensenyament i aprenentatge de les llengües en un món multilingüe i digital o les estratègies per ensenyar i aprendre millor les llengües, fixant-se en el cas del català.

Els residents

Fins a Olot ha vingut Henriette Arndt (Universitat de Lund, Suècia); Laia Arnaus (Universitat de Wuppertal, Alemanya); Karen Forbes (Universitat de Cambridge, Regne Unit); James Hawkey (Universitat de Bristol, Regne Unit); Anna Joan Casademont (Universitat Téluq, Quebec); Gabriel Michaud (Universitat de Montreal, Quebec); Sophie McBride (Universitat Politècnica de València); Llorenç Comajoan-Colomé (Universitat de Barcelona); i Ares Llop (Universitat Oberta de Catalunya).

Av. Diagonal 373, 08008 Barcelona
T. +34 93 467 8000
info@llull.cat

Horari: 8h-15h, DL-DV
Registre: 9h-14h, DL-DV