Institut Ramon LLull

Campanya de mesura de la contaminació atmosfèrica de NO2 a Venècia

Coneixement.  VENÈCIA, 15/12/2021

L’Eventi Colateralli de la Biennal d’Arquitectura de Venècia 2021, Air/Aria/Aire, presenta resultats reveladors sobre la contaminació de l’aire de de Venècia.

  • Per primera vegada s’han pres dades de qualitat de l’aire a 25 punts del centre històric de Venècia: Els resultats en tots els casos estan per sobre de la mitjana anual de NO2 recomanada per l’OMS.

  • En dos dels punts estudiats: les estacions del vaporetto de Ponte dell'Accademia i Fondamente Nove superen la mitja anual de NO2 exigida per l’UE.




Un cop finalitzada la 17a Biennal d’Arquitectura de Venècia 2021 es fa públic el resultat de la campanya de medició de la contaminació de l’aire per NO2 a la ciutat de Venècia iniciativa del projecte Air/Aria/Aire amb el qual Catalunya participa a la Biennal.

Air/Aria/Aire és un Eventi Colateralli de la Biennal d’Arquitectura de Venècia 2021, comissariat per l’arquitecta Olga Subirós. El projecte reflexiona entorn del tema central de la Biennal, "Com viurem junts?”, amb una investigació sobre l'aire com un bé comú del que depèn la nostra supervivència. Sota el nom Aire, el projecte destaca el paper de l'arquitectura i l'urbanisme en el context de dues crisis globals interconnectades: la del canvi climàtic i la crisi de salut pública provocada per la contaminació de l’aire. El projecte curatorial presenta una investigació sobre la contaminació atmosfèrica, com aquesta contaminació afecta directament les persones en entorns urbans i la necessitat urgent de posar la salut en el centre de les decisions sobre ciutat.

2. El projecte posa el focus en l’anàlisi de dades al servei de la ciutadania i identifica accions dirigides a repensar el disseny urbà i la necessitat d'accés a dades obertes. Les ciutats, com a grans productores de dades, han de poder defensar la sobirania d'aquestes dades, públiques i privades, per posar-les al servei del bé comú.

3. En aquest sentit, una de les iniciatives del projecte és la presa de dades sobre la contaminació de l’aire a Venècia de forma participada i superant la resolució actual obtinguda a partir de poques estacions oficials. Un grup d’estudiants de l’Escola d’Arquitectura de Venècia (IUAV) han pogut conèixer millor la contaminació de la seva ciutat amb la col·laboració del grup de recerca OpenSystems de la Universitat de Barcelona i de l’empresa de consultoria ambiental 4sfera. L’esforç ha representat la realització de la primera campanya a gran escala de ciència ciutadana sobre qualitat de l’aire a Venècia.

4. Fer ciència ciutadana és fer recerca científica comptant amb la implicació activa del públic. Qualsevol persona disposa de coneixement, eines i recursos que poden contribuir a l'avanç de la ciència i en aquest cas el coneixement dels joves arquitectes sobre la ciutat s’ha vist enriquit amb les dades científiques sobre concentració de NO2 en 25 punts diferents de Venècia. En aquesta recerca han participat 37 estudiants de l’IUAV, Jacopo Galli professor de l’IUAV, Josep Perelló d’Open Systems-UB, Anna Ripoll de 4sfera i Olga Subirós comissària del projecte.

5. El passat 1 d’octubre es van col.locar dispositius de medició de NO2 en 25 punts repartits pel centre històric de Venècia. Els dispositius són uns dosímetres passius que consisteixen, en un tub amb un extrem exposat al ambient i un altre tancat, en el que el gas d’interés, en aquest cas el NO2, és transportat per difusió molecular des de la part oberta fins la part tancada, on és absorbit per un reactiu químic dipositat prèviament. Els dispositius han estat exposats a l’aire de Venècia durant dos setmanes. Després han estat analitzats en el laboratori i, amb els resultats s’ha produït material gràfic que constitueix evidència cartogràfica de la contaminació de l’aire a la ciutat de Venècia.

6. La tècnica utilitzada s'inclou a les directives europees de qualitat de l'aire com a tècnica complementària i els resultats són comparables a la mitjana anual de NO2, que és un valor clau i fàcil d'entendre tant per als ciutadans com per als organismes públics. Per tant, les concentracions obtingudes de forma indicativa mostren que tots els punts mostrejats tenen valors per sobre els recomanats per l’OMS (mitjana anual de 10 µg/m3). I en dos casos, Ponte dell'Accademia i Fondamente Nove, es podria estar superant la mitjana anual que marca la Directiva Europea (40 µg/m3).

7a S’ha de tenir en consideració que aquesta campanya de medició de NO2 s’ha realitzat en temps de pandèmia i els resultats obtinguts són presumiblement molt més baixos que en les condicions d’abans de la Covid-19. Actualment a Venècia no hi han creuers, hi ha molt menys turisme i, per tant, hi ha menys vehicles circulant i emetent contaminants pels canals. Un cop s'aixequin les restriccions de Covid-19 que regeixen Venècia, els creuers de més de 40.000 tones i els vaixells portacontenidors utilitzats per al transport transoceànic no podran entrar al canal Giudecca de Venècia, que condueix al centre històric. En canvi, seran redirigits temporalment al port industrial de Marghera. Aleshores, els passatgers hauran de viatjar a Venècia en vaporetto, autobús, cotxe o taxi. ( https://www.theartnewspaper.com/2021/04/02/after-long-complaints-about-pollution-and-blocked-views-italy-bans-cruise-ships-in-venices-historic-centre )

7a. La principal font antropogènica de NO2 a les ciutats són els motors de combustió, per tant el trànsit terrestre. Però en el cas de la ciutat de Venècia és principalment el trànsit marítim amb motor diesel.

7c. L’exposició prolongada en el temps a la inhalació de contaminants atmosfèrics és la causa de la majoria de malalties cardio-respiratòries i de més de 7 milions de morts prematures a l’any (400.000 de les quals a Europa). Els principals contaminants són NO2, O3 i PM (material particulat).

8. El 22 de setembre de 2021 la OMS va publicar els nous nivells recomanats davant de l’evidència científica que la contaminació de l’aire té impacte mortal en la salut humana. En el cas del NO2 el nivells màxims són 10 µg/m3, i en el cas de l’Unió Europea te unes directrius més laxes- en NO2 els nivells màxims són 40 µg/m3 - que estan en procés de reconsideració. La UE reconeix que la contaminació de l'aire és el primer risc per a la salut i el medi ambient (https://www.eea.europa.eu/themes/air ).

9. El projecte Air/Aria/Aire ha volgut així sumar-se a l’impuls ciutadà per a la millora de la qualitat de l’aire a Venècia. El 2017, degut a la pressió ciutadana per la preocupació de la qualitat de l’aire, la ciutat de Venècia va instal.lar la primera estació de control de qualitat de l’aire ARPAV al centre històric de la ciutat, concretament al carrer Rio Novo de Venècia. (Nuova centralina Arpav a rio Novo - La Nuova di Venezia Venezia ).

El 2019, davant dels resultats de les medicions de l’estació de Rio Novo, el comune va emetre ordenances de Limitazioni del traffico acqueo in Rio Novo. (https://www.comune.venezia.it/it/content/limitazioni-traffico-acqueo-rio-novo )

Hi ha 5 estacions ARPAV (Agenzia regionale per la prevenzione e protezione ambientale del Veneto) a prop de Venècia a Sacca Fisola (estació de fons urbà), i a Mestre i Marghera però queden allunyades a vàries desenes de quilòmetres del centre històric de Venècia, a més estan situades en punts on hi ha major dispersió de contaminants. Per aquest fet, les fa poc representatives dels nivells actuals de contaminació de Venècia. (https://www.eea.europa.eu/themes/air/air-quality-index/index)

10. Antecedents a Barcelona: Aquesta campanya de mapejat del NO2 a Venècia va tenir el seu mirall en la campanya que es va fer a l’inici del projecte amb arquitectes estudiants de l’Escola Sert de formació contínua del Col.legi d’Arquitectes de Catalunya, els resultats de la qual s’han publicat a la publicació Quaderns Biennale 2021: Air, Aria, Aire. La campanya va realitzar-se el mes de febrer de 2021. Els dossímetres van exposar-se a la contaminació el 50% del temps en un període d’activitat normal a la ciutat però la resta del temps van mesurar la qualitat de l’aire en ple periode de confinament extrem degut al COVID-19. Malgrat viure amb una reducció excepcional de cotxes a la ciutat, els nivells van resultar ser alts o molt alts superant en algun cas com ara Via Laietana el llindar dels 40 µg/m3.

11. Conclusió

L’obtenció de dades de nivells de NO2 en 25 punts del centre històric de la ciutat de Venècia és una fita a la ciutat, per a conèixer millors els nivells de contaminació per a fer més visible el problema a nivell ciutadà. La ciència ciutadana, gràcies a Air/Aria/Aire, esdevé una eina d’empoderament ciutadà per a exigir amb més força i amb més arguments canvis que ens apropin a un model de ciutat que posi la salut dels seus habitants com a prioritat principal.


MATERIAL VISUAL

Autors de les fotografies: cedides pel Taller xAire a Venècia. Catalonia in Venice.

Autors dels gràfics i mapes: 4Sfera

Imatge 0 - Mapa: de les estacions properes a Venècia de la xarxa de l’Index de la Qualitat de l’Aire de l’Unió Europea.https://www.eea.europa.eu/themes/air/air-quality-index/index

Imatge 1: Mapa amb els 25 resultats numérics de nivells NO2 geolocalitzats. Elaboració 4Sfera.

Imatge 2a: Mapa i Gràfic de barres dels valors obtinguts a 25 punts del centre històric de Venècia. Elaboració 4Sfera.(monocolor vermell)

Imatge 2b: Mapa i Gràfic de barres dels valors obtinguts a 25 punts del centre històric de Venècia. Elaboració 4Sfera. (mapa colors i barres monocolor vermell)

Imatge 3 -Fotografia: Instal·lant dossímetres de NO2 a Venècia.

Imatge 4 -Fotografia: Instal·lant dossímetres de NO2 a Venècia.

Imatge 5 - Fotografia: Instal·lant dossímetres de NO2 propers a l’estació del vaporetto Pont della’Academia (punt més contaminat)

Imatge 6 - Fotografia: Instal·lant dossímetres de NO2 a Venècia.

Imatge 7: Fotografia. L’estació de control de qualitat de l’aire del Comune di Venezia al carrer Rio Novo.

Imatge 8: Fotografia. Detall del dossímetres de NO2.

Imatge 9 - Esquema: Funcionament del dossímetre de NO2.

Imatge 10: Fotografia. Detall del dossímetres de NO2 instal·lats.

Imatge 11 - Fotografia: Grup d’estudiants de la IUAV participants en la campanya de ciència ciutadana per a la mesura de NO2.

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"