Institut Ramon LLull

Das katalanische Künstler innenkollektiv* El Palomar stellt sein Projekt „Schreber is a Woman“ auf der 11. Berlin Biennale für zeitgenössische Kunst vor

Arts.  Berlín, 08/09/2020

En el marc de la Biennal d’art contemporani, que se celebra a del 5 de setembre fins a l’1 de novembre a Berlín, el col·lectiu artístic català El Palomar presenta la seva instal·lació “Schreber is a Woman”. El punt de partida de la instal·lació és la figura de Daniel Paul Schreber (1842-1911), un jutge alemany que fou internat a l’hospital mental Sonnestein a Saxònia, l’any 1894. En les seves memòries “Denkwürdigkeiten eines Nervenkranken", publicades l’any 1903, va descriure, entre d’altres coses, com s’havia sentit com una dona.  




El text d’Schreber va influir Sigmund Freud en el desenvolupament de la seva teoria sobre la paranoia i l’esquizofrènia. El Palomar reinterpreta les experiències i els textos d’Schreber des d’una perspectiva transfeminista i deconstrueix, des d’una perspectiva queer, el diagnòstic de Freud sobre la seva esquizofrènia. La producció d’aquesta instal·lació ha estat possible gràcies a la col·laboració de l’Institut Ramon Llull amb la Berlin Biennale.  

L’equip de comissariat, Maria Berrios, Renata Cervetto, Lisette Lagnado i el valencià Agustín Pérez Rubio, han dissenyat l’11a Berlin Biennal com un procés. Aquest procés va començar al setembre de 2019, quan es van instal·lar a un espai temporal a ExRotaprint a Berlín-Wedding, on s’han desenvoluptat diverses exposicions i processos de treball. La part final de la Biennal, l’Epíleg, es fa entre setembre i principis de novembre i es densevolupa sota el títol Der Riss beginnt im Inneren.  

 

El col·lectiu artístic El Palomar va néixer a Barcelona l’any 2013 fundat per R. Marcos Mota i Mariokissme amb l’objectiu de treballar, des de la cultura, sobre temàtiques de reivindicació queer i feminista, sobre identitat i revisió història. Han treballat sobre personatges històrics com l’escultor noucentista Ismael Smith o l’antropòleg i escriptor Alberto Cardín. A Barcelona, han col·laborat, entre d’altres, amb institucions com La Capella de Barcelona o l’Espai 13 de la Fundació Miró, on van protagonitzar el cicle “Quan les línies son temps”, comissariat per Martí Manen. 

A la Berlin Biennale presentaran un projecte de revisió històrica Daniel Paul Schreber, que va ser internat a un hospital psiquiàtric entre 1900 i 1902 a Sonnestain poc després de ser nomenat president de les Corts de Dresden. Schreber va ser alliberat d’aquest confinament a canvi d’escriure les seves memòries, que van ser interpretades per Sigmund Freud i van ser el punt de partida de les seves primeres teories sobre la paranoia i l’esquizofrènia. El Palomar parteix d’un extens treball de recerca i documentació per interpretar la figura història i la identitat de Daniel Paul Schreber. 

Mariokissme (Mario Páez, Màlaga, 1980) és llicenciat en Belles Arts a la Universitat de Barcelona i ha realitzat el Programa d’Estudis Independents d’Art Contemporani d’A*DESK (2010-2011) i el màster de Producció i Recerca artística de la Universitat de Barcelona (2013-2014). En col·laboració amb R. Marcos Mota dirigeix l’espai de recerca autogestionat i sense ànim de lucre El Palomar, amb l’objectiu de donar visibilitat a artistes i discursos queer i de gènere. Els seus projectes s’han pogut veure a la Galeria Joan Prats, al MACBA, el CCCB, l’Antic Teatre i Fabra i Coats així com al CAC (Màlaga) i a LABoral Centro de Arte y Creación Industrial (Gijón). 

R. Marcos Mota (Tarragona, 1988) és també llicenciat en Belles Arts i màster en Produccions Artístiques de la Universitat de Barcelona (2013-2014). Treballa principalment en l’àmbit de la performance, la teoria queer i els transfeminismes. Més enllà de El Palomar, els seus projectes s’han pogut veure a Hangar, La Capella, La Fundació Joan Miró i la Galeria Fidel Balaguer de Barcelona, així com al CA2M (Mòstoles), la New Gallery (Madrid) i la Tate Modern (Londres  

La Berlin Biennale és, des de la seva primera edició al 1998, un dels esdeveniments més significatius en l'àmbit de l'art contemporani. Explora i presenta projectes i les visions artístiques pioneres en una de les metròpolis culturals més importants, tan en el mercat europeu com internacional. La Berlin Biennale és un imant per a professionals de l'art així com per al públic general, que any rere any respon de manera entusiasta al seu programa. 

L’equip de comissariat, Maria Berrios, Renata Cervetto, Lisette Lagnado i el valencià Agustín Pérez Rubio, han dissenyat l’11a Berlin Biennal com un procés. L'epíleg se celebra del 5 de setembre fins a l'1 de novembre a diferents equipaments de Berlín. 

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"