Damià Huguet (Campos, 1946-1996) va ser un home total amb una mort prematura: poeta, editor, periodista, fotògraf, pintor, activista, cinèfil i empresari. De la seva producció, amb més d’una dotzena de poemaris publicats, en destaquen Cinc minuts amb tu (1973), Esquena de ganivet (1976), Els calls del manobre (1984) i Vols des d’Orly (1995). De manera pòstuma es va publicar una antologia poètica, a cura de Joan Mas i Vives, que el va resituar dins del panorama poètic del segle XX. Deu anys després arribava la Poesia completa (2008).
La seva obra és plena d’imatges contundents, referents a la terra, l’amor o al cinema. Autor d’una poètica singular, arrelada al seu entorn natal de Campos i enfocada al món, especialment al redol mediterrani i la lluminositat de Paris com a capital europea de referència. Marcadament cinèfil, construeix una poesia que incorpora nombrosos referents fílmics i treballa la dimensió cinematogràfica de les composicions literàries. Dins de la seva producció també hi destaca l’etapa experimental dels anys 70.
Com a activista i promotor cultural destaca per la creació de l’editorial Guaret, i les col·leccions Quaderns Campaners i La Garangola, on hi publicaren, entre d’altres, Blai Bonet, Josep Albertí, Joan Palou i Damià Pons.
Les fites netes, única mostra narrativa d’Huguet
L’única obra coneguda en narrativa és el recull de relats Les fites netes, que s’havien anat publicant a la revista Ressò. En el seu darrer any de vida, Huguet va preparar el volum, que va ser publicat a l’editorial Moll el 1996 i que ara recupera AdiA Edicions revisat i amb fotografies d’època realitzades per l’autor, provinents del seu arxiu personal.
En els textos del llibre –encara avui ben actuals–, Huguet fa una radiografia descriptiva i literària del seu temps, dels canvis evidents que la societat experimenta als anys vuitanta i noranta, sobretot a Campos i al sud de Mallorca. Així mateix, fa un homenatge a un món en desaparició, donant importància als fets quotidians i més senzills que eleva al món de l’universalitat.