L’OBRA
Wagner & Ligeti és una obra que tracta de la música i del seu significat. Analitza com les estructures, les repeticions i les interaccions temporals de la música orquestral arriben a plasmar i comunicar idees; com el soroll organitzat de la música evoca imatges i les converteix en pensaments. Els ballarins guien el públic en l’exploració de dues peces: l’obertura del Tannhäuser de Wagner, un dels fragments de música instrumental narrativa més clars del cànon occidental, i Lontano, de György Ligeti, que pretén desarmar la noció mateixa de jerarquia musical, presentant un arranjament per a orquestra de dotze tons.
La confrontació d’aquests fragments, en aparença radicalment diferents, a través de la dansa ens revela fins a quin punt s’assemblen i es necessiten realment. Aquest descobriment ens fa presents els processos quimèrics en virtut dels quals els fenòmens so i moviment, que són neutres, s’impregnen de significat i es converteixen en música i dansa. L’obra va estar en cartell el passat mes de desembre al Mercat de les Flors.
EL FESTIVAL
El Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis és un festival de referència en el món de la dansa dedicat a les expressions coreogràfiques contemporànies que presenta obres que aporten una mirada aguda i poètica, que qüestionen constantment el nostre món. Els orígens del festival es remunten a l’any 1969, quan Jaque Chaurand, un ex ballarí, va crear un concurs coreogràfic de la nova dansa, llavors anomenat Les Ballets pour Demain, que va tenir lloc a Bagnolet. Aquest és el naixement del Concours de Bagnolet. El 1988 el concurs pren una nova dimensió, d’escala internacional, sota el lideratge de Lorrina Niclas, que dirigeix llavors el que s’anomenarà el CIBOC (el Centre International de Bagnolet pour les Œuvres Chorégraphiques). El 1995, el concurs va ser rebatejat amb el nom actual de Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis i tenia lloc cada dos anys a la MC93 Maison de la culture de la Seine-Saint-Denis a Bobigny. A partir de 2002, Anita Mathieu pren la direcció de les Rencontres i transforma el concurs en festival. El ritme esdevé anual a partir de 2003.
EL COREÒGRAF
Albert Quesada (Barcelona, 1982) es va formar a l’escola PARTS de Brussel·les (2004-2008) i la Hogeschool voor de Kunsten (Escola Superior d’Arts, MTD, 2003-2004) d’Amsterdam, després d’haver estudiat Filosofia i Enginyeria Multimèdia a Barcelona. Durant els seus estudis organitzava jams setmanals al PARTS. També ha impartit cursos i tallers en diferents punts de Bèlgica, Àustria, l’Índia i els Estats Units. Actua amb la companyia ZOO – Thomas Hauert (Accords, You’ve Changed, In Vivo Danse, Mono) des de 2009 i també ha treballat amb Benjamin Vandewalle.
Quesada compagina les actuacions en escena amb les de vídeodansa que, com les seves altres obres, s’han exhibit internacionalment. L’any 2005, Albert Quesada va començar a treballar en Solo on Bach & Glenn (2005-2008), una obra que no ha deixat de créixer des d’aleshores, segueix en gira i ha originat el duo Solos Bach & Gould (2010).
_________________________________
Dissabte 30 de maig a les 21h
Diumenge 31 de maig a les 18.30h
La Commune Centre Dramatique National
2 rue Édouard Poisson, Aubervilliers
Preu: 16€, reduït: 13€