Institut Ramon LLull

Mac McClure: ‘Hi ha un desconeixement total de la música catalana a l’Amèrica Llatina i als EUA’

Música.  Barcelona, 14/02/2014

Mac McClure és director del Conservatori de Música de la Universitat Nacional de Colòmbia, pianista i gran defensor de la música catalana, amb més de 30 anys de vinculació a Catalunya. L’Orquestra Simfònica del Conservatori, dirigida per Guerassim Voronkov, ofereix una gira de nou concerts per teatres i auditoris catalans entre el 7 i el 16 de febrer. Des uns fa uns anys l’Institut Ramon Llull participa i col·labora amb el Conservatori de Música de la Universitat Nacional de Colòmbia, per organitzar la setmana musical Colombo-Catalana, treballant per fomentar l’intercanvi cultural a través de l’organització d’esdeveniments que ajudin a la difusió de les seves realitats artístiques. 




Vostè va néixer als Estats Units, però porta més de 30 anys de vinculació amb Catalunya on hi ha residit fins fa dos anys que va marxar a viure a Colòmbia. Ens explica la trajectòria? Què el va portar, l’any 1986, a traslladar-se a Catalunya? 

Vaig venir a Barcelona perquè volia estudiar el repertori espanyol i clàssic amb la pianista catalana Alícia de Larrocha, i ella només impartia classes aquí a Barcelona. Vaig venir fa vint-i-vuit anys amb la idea de quedar-m’hi només un any, potser dos, i fins fa dos anys encara vivia a Catalunya. Actualment, encara que treballi a Colòmbia, continuo mantenint la meva casa a Barcelona i hi vinc sovint, 4 o 5 vegades l’any.

Fa dos anys que és el director del Conservatori Superior de Música de la Universitat Nacional de Colòmbia, amb l’orquestra del qual presenteu, els propers dies, una gira per Catalunya i altres països europeus. Com va sorgir l’oportunitat de realitzar una gira catalana? 

Sóc molt amic de Guerassim Voronkov, director de l’orquestra Simfònica del Conservatori de Música de la Universitat Nacional de Colòmbia, i fa un temps vam començar a parlar de la possibilitat de fer una gira a Catalunya i Espanya.  Catalunya té uns teatres magnifiquis i ens va semblar que era molt pràctic fer una gira per Catalunya.

Al llarg de la gira l’Orquestra interpretarà obres d’autors universals com Richard Wagner i Gustav Mahler, però també interpretarà música catalana. Quina vinculació hi ha entre el Conservatori i la música catalana? Quines peces catalanes presentareu?  

Fa més o menys 10 anys que hi ha una vinculació molt estreta amb la musica catalana i l’orquestra del Conservatori Nacional. En aquesta gira toquem l’obra Tres moments en Antioquia de Moisès Bertran (Antioquia és una regió de Colòmbia, un ‘departamento’ del qual la ciutat de Medellín n’és la capital). A més, al mes d setembre  enregistrarem el Oratorio Los Improperios del també català Frederic Mompou. Actualment també estem treballant en la possibilitat d’enregistrar un CD simfònic de música de Carles Suriñach, i en els últims temps hem interpretat altres obres de músics catalans, com per exemple Una Voce in off de Xavier Montsalvatge, Reflejos Ibicencos de Carlota Garriga, Si amanece nos vamos d’Albert Guinovart, Sinfonia Barroca de Salvador Puyeo...A Bogotà hi ha molta curiositat, només cal fer la proposta i normalment els projectes tiren endavant.

Vostè es conegut com a gran divulgador de la música catalana i espanyola a Colòmbia. Com es percep la música catalana des del país llatinoamericà? Existeix alguna relació entre la música colombiana i la música catalana?  

Hi ha un desconeixement total de la musica catalana i espanyola a Amèrica Llatina i també als Estats Units. Al conservatori de Bogotà, que és gran (mes de 800 alumnes), molt poc sovint els professors programen musica espanyola o catalana i, si ho fan, son les obres més conegudes dels tres compositors mes famosos i coneguts, Manuel de Falla, Joaquín Rodrigo (concert de Aranjuez) i molt de tant en tant alguna composició d’Isaac Albéniz. Tot i així intentem aproximar els nostres alumnes a la música catalana i en els últims temps ens han vingut a visitar diversos artistes catalans, com per exemple la soprano Rosa Mateu, la pianista Maria Figa, el compositor Salvador Pueyo, el director d’orquestra Salvador Brotons i el baríton Enric Martínez Castiglini entre d’altres. 

Entrevista a Mac McClure, director del Conservatori de Música de la Universitat Nacional de Colòmbia

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"