Institut Ramon LLull

Esteve Soler, dramaturg: "Si quan ha acabat una representació el públic se sent indiferent, llavors jo he fracassat"

Escèniques.  Barcelona, 06/06/2013

Esteve Soler, autor de la trilogia Contra (Contra el progrés, Contra l'amor i Contra la democràcia) és un dels dramaturgs catalans amb més projecció internacional del moment. Les seves obres, traduïdes a nou idiomes (anglès, francès, alemany, castellà, grec, italià, danès, romanès i txec), han estat posades en escena per una quarantena de directors a països com Grècia, Alemanya, Xile, Veneçuela, EUA, Àustria o Suïssa. Fa unes setmanes va presentar la trilogia a l'Arcola Theatre de Londres dins el cicle "A Taste of Catalan Contemporary Theatre". Recentment, ha rebut el Premi Godot de Teatre.

Parlem amb ell del seu èxit internacional.




Contra el progrés, Contra l'amor i Contra la democràcia. La seva trilogia posa contra les cordes els pilars de la societat actual. Per què?
Les obres pretenen incentivar en l'espectador un esperit crític. Si quan ha acabat una representació el públic se sent indiferent, llavors jo he fracassat. Si poso contra les cordes la societat actual és perquè crec que aquesta reflexió, aquest diàleg és més necessari que mai. 

Si pogués fer un quart text "A favor de..", quin seria?
Les obres són negatives només en aparença. La idea consisteix en fer veure al públic que certes paraules han canviat el seu significat, o que el poder les ha portat a un altre sentit que desitjava. Estic a favor de molts conceptes i els primers són aquells dels que denuncio la seva corrupció a través de les obres. 

6 anys després d'escriure Contra el progrés, amb la crisi estesa arreu, podríem dir que el seu text està més viu que mai?
Recentment a Barcelona hem pogut veure de nou el muntatge de 2009 de 'Contra el progrés' i el cert és que la pròpia companyia i els espectadors ens hem sorprès d'aquesta vigència. Me n'alegro molt per l'obra, però no per la conjunció actual.  

Més de 40 directors l'han portat a escena a països com Alemanys, França, EUA, Veneçuela o Romania. Hi ha diferències en la rebuda per part del públic en països tan diferents com, per exemple, EUA i Veneçuela? 
Sempre hi ha diferències, essencialment formals, i les celebro, però el que més em sorprèn és veure com els textos aconsegueixen fer sentir terror i humor al mateix temps a qualsevol tipus d' audiència. No som gens diferents, procedim del país del que  procedim. 

Algun escenari que recordi especialment? I un que li fes especial il·lusió?
Per a mi el més important és que les obres tinguin directors que desitgin, que necessitin fer-les. Afortunadament m'he trobat sempre amb creadors molt engrescats en els textos. Gent molt jove, i no tant per l'edat, com pel seu esperit. Per a mi la major satisfacció consisteix en comprovar allà on vagi aquesta complicitat. Això és el que més recordo.

Quina creu que és la clau del seu èxit internacional?
Si sabés quina és la clau, l'hauria utilitzat molt abans. En tot cas em sento molt afortunat d'haver aconseguit agradar a tanta gent i tan diferent.    

Com s'ha sentit al poder presentar la trilogia a Catalunya, avalat per l'èxit internacional?
Molt agraït i molt sorprès. En aquest moment fer una obra a Catalunya és un miracle. I fer-ne tres, són tres miracles. Que a més coincideixi en un moment concret en què coincideixen en una única temporada 18 muntatges a nivell internacional és realment excepcional. 

Entrevistem a l'autor de la trilogia "Contra" que triomfa a nivell internacional

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"